[D66] Aantrekkelijk voor kiezers

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Mon Oct 10 16:50:42 CEST 2011

Op 8 oktober 2011 08:39 schreef Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> het
volgende:

**
> Ik las het in print, en dat ingezonden stuk somde de vier algemene criteria
> na elkaar op in een alinea die ik hier (online) mis. Andere redactieversie?

Mogelijk, Henk.

Maar kom, laten we het lijstje er weer even bij pakken:

1. ideologische verwantschap met kiezer,
2. benadrukt voor kiezer belangrijke onderwerpen,
3. kiezer vindt partij competent qua leiders,
4. kiezer stemt strategisch.

Met de eerste: 1. ideologische verwantschap met kiezer, kun je (nu) toch
niets meer aanvangen?

Stel: Cohen ontbindt de PvdA, wat een zegen zou zijn voor Nederland en de
mensheid ih algemeen, kan er toch iets nieuws ontstaan dat - opnieuw - weer
wel (en van onderop) gedragen wordt?

Zoals Cohen die kritiek op hemzelf (en zijn functie) meent te moeten
adresseren geeft toch procies de crisis weer zoals die vandaag de dag, maar
dat ook al jaren,  geldt binnen (en vooral ook buiten) de PvdA?!!

Ik zie de lokale kliek hier volstrekt kopje ondergaan als ze het zonder die
landelijke zouden moeten doen, dus geheel op eigen kracht. Er blijft dan
ontzettend weinig over om (nog) trots op te (kunnen) zijn. Maar wat als die
oude troep ook echt verdwijnt ?

Kortom: over welke een 'ideologie' hebben we het nog ? En wordt
die überhaupt wel vorm gegeven door zo'n partij ? Of zelfs maar gedragen ...
? En zo ja, waaruit blijkt dat dan (nog)?

Is 'ideologie' nog wel een 'verwantschap' ? Ja ja, ok: voor comrade's als
ene Oto, met zijn achterhoede 'strijdt'! :))

Maar: voor hier en nu, Henk?! ;)

Henk Elegeert