[D66] Statenbijbel . . .

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Mon May 23 11:40:53 CEST 2011

Op 23 mei 2011 10:38 schreef Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com> het
volgende:

Stukje vaderlandse geschiedenis, Henk.

Een vervalste dan, Bert.

Overigens, *geschiedenis*? Mij staat bij dat er onlangs nog een nieuwe
(verbeterde??) versie (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling#Nieuwe_herziene_Statenvertaling_.282010.29)
van
is verschenen.

En (nog) niet als geschiedenisboekje. ;)

>  De Statenbijbel zelf zegt:
>

> DAT IS DE GANSE HEILIGE SCHRIFT BEVATTENDE AL DE KANONIEKE BOEKEN VAN HET
> OUDE EN NIEUWE TESTAMENT

Dat: 'de ganse heilige schrift', daar is al  helemaal geen sprake van, toch?
En dat 'heilig' is een wel heel erg eenzijdige kwalificatie. Veel van wat
'heilig' was - in termen van uniek of heel oud - is immers juist door
gr/christenen zelf (en ooit eerder) in de fik gezet. Die claim 'de ganse' is
duidelijk een valse verklaring.

> DOOR LAST VAN DE HOOG-MOGENDE HEREN STATEN-GENERAAL DER VERENIGDE
> NEDERLANDEN EN VOLGENS HET BESLUIT VAN DE SYNODE NATIONAAL GEHOUDEN TE
> DORDRECHT IN DE JAREN 1618 EN 1619 UIT DE OORSPRONKELIJKE TALEN IN ONZE
> NEDERLANDSE TAAL GETROUWELIJK OVERGEZET.

Hoe moet ik dit naar huidige maatstaven en betekenis vertalen, eigenlijk?
Wat heb ik anno 2011 met besluiten van een synode - ook dat nog - uit de
jaren 1618 en 1619? Wat hebben de hoog-mogende heren van destijds precies in
achterkamertjes besloten? En wat daarvan geldt nu mogelijk nog steeds?

En, ook 'Wet op de godslastering (1932)' is nog (steeds) geen geschiedenis

Henk Elegeert (kennelijk uitverkorene om - voorlopig nog - op aarde te
blijven) ;)

Anderen, van wie - in redelijkheid- verwacht had mogen worden nu op de
wolken met hun heere te zijn, blijken hier nog gewoon rond te lopen. Je zou
verwachten; ze verketteren - daar is immers maar weinig voor nodig - de
ketter, maar zelfs dat niet ...

 http://www.statenvertaling.net/