[D66] Gokken met de Euro

Ernst Debets edebets1 at euronet.nl
Sun May 22 19:34:37 CEST 2011

In het huidige Euro gokpaleis zie ik slechts 3 oplossingen/scenario’s:

1.       Het bodemloze put scenario: we blijven de Grieken subsidiëren, al
dan niet onder harde voorwaarden

2.       Het laat-maar-waaien scenario: De Grieken blijven in de Euro,
schulden worden niet kwijtgescholden maar moeten afbetaald worden (vergelijk
Ice save). Er gaat echter geen eurocent meer naar Athene

3.       Het Drachme scenario: Griekenland uit de Euro trappen, terug naar
de Drachme.

Welke van bovenstaande 3 je ook kiest (linksom of rechtsom) , de Nederlandse
belastingbetaler gaat fors betalen. Ik stel voor om te kiezen voor het
scenario dat Nederland nu en op termijn het minste geld kost. Iemand die een
inschatting kan maken?

Voorzetje:

De miljardensteun in Scenario 1 gaat de belastingbetaler op korte termijn
geld kosten en je moet maar zien of je dit op langere termijn terug krijgt.

In Scenario 2 dwing je de Grieken om zelf structurele maatregelen te nemen
en je moet maar afwachten op welke termijn je je geld terug krijgt.

Scenario 3 leidt tot devaluatie en/of afstempeling van de Griekse leningen
en je bent dan sowiso ten minste 30% van je “inleg” kwijt (ten koste van de
belastingbetaler).

Ernst Debets/

Zaanstad