[D66] Treiteraar: Wolfsen geeft na vakantie uitleg over treiteraars

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Tue Jul 12 14:32:33 CEST 2011

Intussen:

'Onzichtbare Wolfsen schadelijk voor Utrecht'
[image: Schadelijk voor de stad. Zo beoordeelt een deel van de gemeenteraad
het recente optreden van burgemeester Wolfsen in de kwestie rond een
eerder...]

Door Gert van Wijland<http://www.binnenlandsbestuur.nl/Home/all/gert-van-wijland.290784.lynkx>
 *•* 12.07.11 *•*
Schadelijk voor de stad. Zo beoordeelt een deel van de gemeenteraad het
recente optreden van burgemeester Wolfsen in de kwestie rond een eerder
weggepest homostel uit de wijk Terwijde. Vooral het niet tijdig en adequaat
naar buiten optreden van de burgemeester wordt hem kwalijk genomen.

*Opsporing*
Het homostel werd vorig jaar weggepest uit de wijk. Zij spanden een
rechtszaak aan om de daders vervolgd te krijgen. Onlangs stelde het
gerechtshof op hun verzoek vast dat het OM en de politie te weinig
prioriteit hebben gegeven aan het opsporen van de daders.

*Lering trekken
*Burgemeester Wolfsen heeft altijd gezegd er juist alles aan te hebben
gedaan om de pesters aan te pakken. Aanvankelijk zei hij zich de uitspraak
van het Hof aan te trekken en er van te willen leren.

*Na vakantie *
Maar in een brief aan de gemeenteraad deelde hij mee dat het Hof niet alle
relevante gegevens zou hebben meegewogen. Welke informatie dat was schreef
Wolfsen niet. Meer details over de zaak moet nu wachten tot 30 augustus. Dan
komt de commissie veiligheid van de raad na de vakantie voor het eerste weer
bijeen.

*Veiligheidsgevoel geschaad
*En dat nu viel bij de VVD en bij het CDA niet goed. Zij vinden dat Wolfsen
te weinig zichtbaar maakt dat veiligheid voor het stadsbestuur een
belangrijk punt is. ‘Al eerder trad hij weifelend naar buiten. Hij
realiseert zich niet dat de veiligheidsbeleving in de stad voor een flink
deel afhangt van het optreden van de burgemeester, aldus VVD-woordvoerder
Veiligheid Mark Dijk. ‘Mensen willen zien dat het college optreedt, maar
deze burgemeester is weer eens onzichtbaar’.

*Te korte brief
*CDA-fractievoorzitter Eiko Smid vindt ook dat de burgemeester zich er met
een korte brief op vrijdagmiddag wat te makkelijk van afmaakt. ‘Dit doet
vermoeden dat er veel meer speelt dan we als raad tot nu toe weten.

*Schade*
'Erger is nog dat de voortdurende berichtgeving over het wegpesten van
mensen het imago van onze stad ernstige schade toebrengt. Als burgemeester
is Wolfsen daar ook verantwoordelijk voor. Hij moet zich meer laten zien in
dit soort zaken,' aldus Smid.

"

Henk Elegeert

Op 11 juli 2011 15:06 schreef Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com> het