[D66] mifare

ReindeR Rustema discussions at reinder.rustema.nl
Wed Jan 26 22:30:56 CET 2011

On 26 jan 2011, at 21:59, Erik van den Muijzenberg wrote:

> Niet geheel correct.
>
> Een jaarabonnement betaal je per maand middels een automatische
> overschrijving; de Navigopas wordt hierbij automatisch steeds een maand
> verlengd.

Ik sta gecorrigeerd, dank je! Ja, inderdaad, het is een abonnement per maand voor een hele zone. Dat is toch wat anders dan de Nederlandse situatie.

Maar mijn advies blijft om de Franse situatie te imiteren. Verdeel het land in een paar zones. Het land doorkruisen vergt dan gewoon een kaartje voor een lange afstand (zoals bij de SNCF ook het geval is). Liefst ook in een voertuig dat geschikt is voor langere afstanden. In Nederland zit je praktisch altijd opgevouwen in zo'n dubbeldekker-metro, hoe lang je reis ook is. Een lange reis is in Nederland dan ook geen ontspannen pleziertje.

De meeste mensen reizen uiteindelijk toch binnen een zone. Kom je een keer in een andere zone, dan koop je daar plekke een los kaartje, dagkaart of wat er maar in de aanbieding is ter plekke. Klinkt onhandig, maar in de praktijk geen groot probleem. Als je echt heel vaak in een andere zone komt koop je een uitbreiding van je kaart voor die zone.

--
ReindeR