[D66] D66-fractie Amsterdam-West valt uit elkaar

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Thu Jan 13 14:19:31 CET 2011

Op 13 januari 2011 11:49 schreef ReindeR Rustema <
discussions at reinder.rustema.nl> het volgende:

> zou dat moeten zijn. In elk geval ben ik geen verdediger van welke partij
> dan ook. Heb zelfs zwaar bedenkingen bij partij politiek, dus daar waar zo'n
> onding ook nog leiding of zelfs richting gevend zou zijn. Ik zie meer in
> ideeen en beproefde oplossingen voor de problemen die we als zodanig menen
> te kunnen herkennen, en richting kunnen geven, ook aan andere dan louter
> mijn ideeen. :)

> participatie en besluitvorming. Helaas vaak ver zoek .. ook bij of binnen
> D66.
>

> Ah, bon. Daar zijn we het over eens.

Ok. :)

> In Amsterdam zijn er dus 3 van de 5 raadsleden die een aantal moties hebben
> ingediend die niet door de hele fractie worden gesteund. Dat wordt in ieder
> geval in Het Parool, maar ook door anderen, uitgelegd als een hele slechte
> zaak.

ReindeR,  voor zover ik het heb kunnen volgen richten ze de energie op
elkaar, en op een wijze die ... In die zin daagt Het Parool hen natuurlijk
wel uit, en terecht, lijkt me.

> Dat zou niet zo geïnterpreteerd moeten worden.

Eens, maar aan de andere kant; daar kunnen ze natuurlijk ook zelf zorg voor
dragen.
Onderdeel ook van het spelletje dat 'politiek' heet?

> Het gaat gelijk om de poppetjes en het gebrek aan samenwerking.

Slechte zaak. Een Pfda ziekte ..

> Terwijl het laat zien dat ze een andere positie vertegenwoordigen. In ieder
> geval op bepaalde punten (die moties). Dat is prachtig, want het betekent
> dat het geen stemvee is en ze het niet automatisch eens zijn met de
> fractieleider.

Dat (automatisch eens zijn) hoeft ook niet, lijkt mij. Maar dat vraagt wel
om zorgvuldig handelen, vooral richting het eigen electoraat ... alsmede de
partij genoten.

> Er wordt dus duidelijk nagedacht en er zijn meningsverschillen in de
> fractie. Goed om dat aan de buitenwereld te laten zien

Eens ...

> , dat kan het electoraat betrekken bij de inhoudelijke discussie. Maar nee,
> het wordt geïnterpreteerd als zou het een puinhoop zijn.

Ja nogmaals, daar zijn ze (in elk geval) zelf ook (mede) verantwoordelijk
voor. Zij (D66) hebben de regie in handen hier. Anderen (w.o.  Het Parool)
zijn hier de toeschouwers en interpreteren het spel dat hier - voor hen?-
wordt opgevoerd. Eens, ReindeR ?

Als men (D66) ruimte laat voor anders dan 'het electoraat betrekken bij de
inhoudelijke discussie', creeeren zij voor zichzelf een nog groter probleem.
Dat (het geïnterpreteerd wordt als zou het een puinhoop zijn) ligt *echt*
niet aan (de) anderen ... En daarbij, ze zullen het ook zelf op moeten
lossen, denk ik.

Henk Elegeert