[D66] mifare

Erik van den Muijzenberg muijz at dds.nl
Wed Feb 2 22:10:27 CET 2011

On Jan 26, 2011, at 10:30 PM, ReindeR Rustema wrote:

(...)

> Maar mijn advies blijft om de Franse situatie te imiteren. Verdeel
> het land in een paar zones. Het land doorkruisen vergt dan gewoon
> een kaartje voor een lange afstand (zoals bij de SNCF ook het geval
> is). Liefst ook in een voertuig dat geschikt is voor langere
> afstanden. In Nederland zit je praktisch altijd opgevouwen in zo'n
> dubbeldekker-metro, hoe lang je reis ook is. Een lange reis is in
> Nederland dan ook geen ontspannen pleziertje.
>
> De meeste mensen reizen uiteindelijk toch binnen een zone. Kom je
> een keer in een andere zone, dan koop je daar plekke een los
> [...]

In de Automatiseringsgids oppert Jelle Wijkstra een nog veel betere
oplossing:
"Eigenlijk is er een heel simpele oplossing voor dit debacle. Schaf de
OV-chipkaart af. Vraag een nominaal bedrag van bijvoorbeeld 1 euro
voor een
bus of tramreis, zoals in Zuid-Frankrijk in veel regio’s gebruikelijk
is. Of maak
het openbaar vervoer gratis. Dat is een enorme vernietiging van
kapitaal, maar
spaart ook heel veel kosten van tegenvallers uit."

http://www.automatiseringgids.nl/it-in-bedrijf/kosten-en-baten/2011/4/commentaar-ov-fiasco.aspx

Met vr.gr.,
Erik vdMb