[D66] Oppositie kraakt benoeming Donner

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Fri Dec 16 22:36:05 CET 2011

Op 16 december 2011 21:24 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
volgende:

Ernst,

> ****
>
> ** Het heeft er alle schijn van dat dit een politieke benoeming is: het
> CDA was gewoonweg aan de beurt om deze functie te bekleden ongeacht de
> kwaliteiten van de kandidaat.

Eens vwb de schijn en de politieke benoeming. Stuitend vind ik het wel,
Ernst. Vooral ook omdat het (cda) gedachtengoedje - echt niet het mijne -
nu nog jarenlang de boventoon zal blijven voeren. En dat voor een partij
waar de aanhang met de dag slinkt. De 'partij' is amper groter dan bv. D66
en zwaar intern verdeeld.

> Het CDA had 2 kandidaten (naast Donner ook Hirsch Ballin). Het rijtje
> verder afgaand denk ik persoonlijk dat van de bekende kandidaten er 2
> personen waren die waarschijnlijk beter waren dan Donner:
>
> **-          **Hirsch Ballin => enigszins uitgekotst door de CDA top
> gezien zijn regelmatig kritische houding****
>
> **-          **Rinnooy Kan => “verkeerde partij” in de optiek van Rutte
> cs. Echter als argument werd gebruikt dat Rinnooy Kan geen jurist maar
> wiskundige is terwijl men juist een jurist wilde hebben.

Echt een onzin argument van Rutte c.s.. En waarom dan wilde men een jurist?
Toch niet toevallig omdat Donner ... ?

Rutte begint intussen zwaar tegen te vallen. Raaskalt - net als Balkenende
- als hij er geen zin in heeft, of het hem niet goed uitkomt.
Er was enig vertrouwen dat hij zich daar nu juist niet aan zou gaan
bezondigen. Maar helaas ...

Punt is wel dat er nu een enorme stilstand te verwachten valt, want een
jurist, en nog wel eentje van de oude stempel. Wat dat betreft had de
benoeming van bv. Rinnooy Kan meer perspectief kunnen bieden. Donner
raaskalt er nogal eens langs als het om de moderne technieken gaat, als bv.
Internet. Met daaraan verbonden aan de aloude methoden, en dito
opvattingen, die eerder de stilstand hebben weten te bewerkstelligen dan
perspectief wist te bieden. Zie bv. de meer dan falende (IGZ) *Inspectie* voor
de Gezondheidszorg. Ook weer een gevolg van die stilstand en politiek
onvermogen om die zaken werkelijk aan te pakken en te moderniseren. Waar je
vroeger blij was naar een Universitair Medisch Centrum te kunnen voor een
goede en moderne behandeling, lijk je die nu beter te kunnen gaan mijden.

Hoe gaat Donner zijn eigen falen ten aanzien van de Volksgezondheid /
-zorg, en alle zgn. controle systemen beoordelen? Moet ik er vertrouwen in
hebben dat deze benoeming serieus - volgens de regels (niet de
achterkamertjes, niet de nekharen) - heeft plaatsgevonden? En eigenlijk wel
wetende dat dit niet het geval is maar een benoeming die goed versiert
heeft plaatsgevonden, en dat ook niet zal gaan gelden voor alle verdere
handelen? Al die (controlerende) clubjes in het verleden bedacht en
bezit/sorry bezet door ...?

Men had hier juist moeten kiezen voor iemand die hier allemaal volstrekt
buiten staat, en met name ook buiten de politieke mores.

> ****
>
> Hoe het ook zij: de door D66 zo vaak verfoeide regentenmentaliteit komt
> hier weer eens duidelijk bovendrijven.

En niet alleen D66, Ernst. Men lost ook geen problemen meer op, maar
schuift ze voor zich uit ... gevolgen zijn toch niet voor hen.

> ****
>
> In dit licht gezien vind ik de reactie van Cohen een hoog
> “krokodillentranen” gehalte hebben, want PvdA gebruikt precies dezelfde
> methodes waar ze nu Rutte van beschuldigen. De pot verwijt de ketel……..

Absoluut, Ernst. In die zin speelt hij z'n rolletje perfect, maar zonder
spek erop, zeg maar.
Politiek geneuzel zonder dat er werkelijk ook nog maar iets gebeurd. Laat
staan wordt aangepast, gemoderniseerd.

Ben zeer benieuwd hoe nu de Raad van State zich gaat ontwikkelen ...

Henk Elegeert