Klinken op Klink!

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Sat Sep 4 12:56:22 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4 september 2010 10:47 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks <
fluks at combidom.com> het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Klink was principieel en dat pleit voor hem.

Eens ... Het al dan niet 'eensgezind' (wat dat in godsnaam wel moge zijn)
zijn is bovendien geen noodzakelijke voorwaarde. Een partijpolitiek
gedrocht, en waar we nodig van verlost moeten worden.

Bovendien, geen voorwaarde voor wat dan ook. Een dergelijk idee is zelfs
strijdig met wat we van een volksvertegenwoordiger mogen verwachten, in
welke fase of in welke toevallige samenstelling. Het hele proces kan beter
in en door de Tweede Kamer gaan plaats vinden. Er is zo geen enkele
transparantie, en dus geen mogelijkheid voor de kiezer gelaten om
voortaan een goede keuze te kunnen maken.

> Niet dat het iets oplost, trouwens.

Eens.

> Nu Rutte maandenlang het initiatief heeft gehad en dit niets
> heeft uitgehaald dient hij het estafettestokje door te geven aan
> Cohen.

Hij (Rutte) had - zo hij werkelijk een rechts kabinet wil -  op deze
kritische fase in kunnen spelen, en de twijfel -  die er kennelijk is -
kunnen onderzoeken, en beantwoorden.

> Laat die het nu maar eens proberen...

De partij is tweede in de rij, en met slechts 1 zetel minder, idd.

Het is sowieso een twijgelachtig principe dat de grootste partij het
initiatief recht zou hebben. Wellicht om het proces in gang te zetten, en
dat in de Tweede Kamer, maar verder ???

> De Nederlandse politiek zit momenteel muurvast omdat de partijen
> rare programma's hebben, programma's die de maatschappelijke
> werkelijkheid volledig ontkennen.

Het lijkt erop dat aan het partij politieke geneuzel nu mogelijk een einde
gaat komen.

> Mij dunkt dat het het beste zij
> om de formatie een tijdje stil te leggen (waarom toch steeds die
> haast ?) en dat het staatshoofd elke partij de opdracht geeft om
> een realistisch regeerprogramma te schrijven waarin de burgers
> zich herkennen (dus eindelijk eens iets normaals over de immigra-
> tie en de oorzaak/oplossing van de economische crisis).

Goed voorstel. Met name 'waarin de burgers zich herkennen'.

> Vervolgens
> (zeg: na een week of 2-3) gaat informateur Cohen daarmee aan de
> slag om te kijken of er deze keer wel overeenstemming bestaat
> tussen de diverse partijen.

Dat moet zelfs al kunnen op basis van het verkiezingsprogramma, hooguit
aangevuld met eventuele correcties.

> Lijkt me heel wat zinniger dan wat er thans allemaal wordt gezegd.

Gaat ook helemaal nergens over.

> Voorkomt men en passant een nog grotere PVV-aanhang bij de volgende
> verkiezingen.

Wilders, die heeft nu al een goede basis kunnen leggen, inmiddels.

> Een beetje realisme in de politiek kan beslist geen kwaad.

Mhoa ... ;)

Henk Elegeert