Waar blijft de oppositie?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Oct 24 21:45:56 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Ik ben enigszins verbaasd: waar blijft de oppositie? Het uitblijven van enig breed commentaar versterkt mijn indruk dat we heden met een centrum-linkse regering te maken hebben, met wat toegiftjes aan VVD en PVV om hun diehards te appaiseren (minder winstbelasting, enige randmaatregelen tegen immigranten die onhaalbaar zullen blijken e.d.). Waar blijven Pechtold en Cohen? Het VK-geleuter over "rechts kabinet" lees je ook al minder...

- Al eerder merkte ik op dat de PvdA, SP en PVV zich roeren in dezelfde kiezersmarkt. Zou dat de onderlinge kritiek verlammen?

- Waar blijven aardige beschouwingen als van Maurice de Hond (Volkskrant, 14 okt 2010) die pleit voor een burger-revo als van 1848, nodig om referenda en gekozen functionarissen af te dwingen? Dankzij centrum-links partijen als CDA en PvdA hebben de burgers nu slechts hindermacht wat mede de reden is dat er bij enorme schommelingen optreden bij verkiezingen, aldus De Hond. Waarom maakt D66 hiervan niet een van de hoofdpunten van kritiek? Zou niet de wortel maar wel de propaganda van populisten ondermijnen...

- De 18 miljard euro bezuinigingen zullen nooit worden gehaald. Dat merkte zelfs Hans Wiegel (VVD) op, de vice-premier van het meest spenderische kabinet ooit. Ik denk zelfs dat een regering met de PvdA (paternalisme, fanatisme) meer zou bezuinigen dat de huidige minderheidsregering CDA+VVD ooit zal doen.

- Een aanwijzing vormt het zwijgen van de "oppositie" over de kabinetplannen in de sociale sector. (Ik volg hier even de historicus Bob Bouhuijs op het VK-Forum van 16 okt j.l.). Een voorbeeld vormt de sociale werkvoorziening (voor de zwaksten): de PvdA zwijgt over de bezuiniging, GL-Halsema overtroeft zelfs Rutte met haar uitdaging om op macro-economische gronden de WW-rechten en ontslagrecht te verslechteren. PvdA en GL (en D66) zijn "rechtser" (in Volkskrant-termen) dan het kabinet Rutte!

Kortom, de kiezers zullen zich moeten voorbereiden op een Umwertung aller Werte.

Henk Vreekamp, Utrecht