Leuke vertoning zo'n CDA congres.

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Mon Oct 4 14:08:59 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4 oktober 2010 13:15 schreef Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl>het volgende:

Fritz,

> [...]
> een
> willekeurig partijcongres van een partijtje dat namens de gezamenlijke
> kandidaten een erop kieslijst indienden, iet meer is dan een, niet eens
> a-selecte, steekproef en meningspeiling, waar elders echt onafhankelijk
> gekozen kamerleden, maar hier ten lande partijtijgers, minder rekening mee
> horen te houden dan met hun oor bij de veel grotere groepen kiezers, alle
> kiezers, die ze geacht worden met alle collega-kamerleden samen te
> vertegenwoordigen, dus niet eens alleen met hun partijgenoten in hun

Even op een (hierarchisch) rijtje (denk je even mee?):

- kiezer kiest volksvertegenwoorder
- partij(en) stelt (naar de uitslag) een fractie samen
- TK (de nieuwe komt bijeen en) kiest een nieuwe voorzitter
- TK ordeneert een samenstelling van een nieuw Kabinet middels de Koningin
- Koningin roept de fractie voorzitters bij zich
- Koningin stelt een informateur aan, en naar 'gebruik' kijken die met de de
fractievoorzitter van de grootste partij naar een mogelijk samen te stellen
Kabinet
- (in een en ander verder aan de kiezer onttrokken oog) en als dat niet
meteen lukt: roept Koningin de fractie voorzitter bij zich totdat etc ...
- in de tussentijd kan de TK op reces

Wat ik nu niet begrijp is hoe in dit proces, en buiten de TK om, er een
congres (tussentijds) invloed uit kan gaan oefenen !!

Dat in een context die nieuw is en dus niet eens uit en te na besproken
(voor en nadelen op een rijtje en overdacht), laat staan door de TK
goedgekeurd !!

Ik kan dit niet volgen. Waarom kiezen we dan Volksvertegenwoordigers?

> Het CDA maakt m.i. dezelfde fout als D66, daardoor het vooral met elkaar
> over zichzelf en elkaar en hun eigen belangen en emoties te hebben, dan
> over
> de veel grotere en belangrijkere belangen en emoties van alle kiezers, niet
> alleen hun eigen.

Eens Fritz, ook dat aspect, maar dan pas lijkt me nadat de TK dit heeft
goedgekeurd, dat nog los van de dan mogelijk al beoogde samenwerking tussen
verschillende partijen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Henk Elegeert