Internationalisme

Antid Oto aorta at HOME.NL
Tue Nov 16 13:09:30 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-11-2010 11:26, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Ik, eerder, daartoe uitgedaagd door Antid Oto <aorta at home.nl>,
>
>  Antid Oto <aorta at home.nl>,
>
>  Waarom vraag je dat terwijl je het in formele zin met me eens
>  bent ?

Of ik het in formele zin met je eens ben dat pragmatisme een uiting van het
"aanhangen" van indeterminisme is, is nog maar de vraag. Sterke twijfels. Als
indeterminisme in de politiek een beginsel zou zijn zou toeval dan alle
pragmatische overwegingen saboteren? Pragmatisme kan ook de uiting van
teleologisch-deterministisch denken zijn. Daarom deze vraag, los van de vraag of
pragmatisme ook ideologisch geladen is.

>  Ik heb die onzin nooit aangehangen, ik ben zelf materialist.

Kijk, weer een ism. Materialism. Ik ben ook materialist en wel een een
grensverkennende dialectisch materialist. BTW: Materie hadden ze (of zichzelf)
nooit uit moeten vinden; daarom voor het omver blazen van alle stof en opheffing
van de dictatuur van de sterke kernkracht...  ;)

>  Ik ben juist vanuit het materialisme tegen dat verborgen gedoe
>  aangelopen. De voornaamste reden om het af te wijzen is de
>  constatering dat mensen niet mogen weten wat ze zelf denken, dat
>  het mensen volkomen ontgaat wat er zoal in deze wereld, in hun
>  eigen denken, en in Geel D66 gebeurt.

Aha, kijk een begin van een ideologisch geladen wereldbeeld. Er is nog hoop voor
Dr. Fluks.

>Ik kan het wel zien (zelfs
>  meer dan ik hier opgemerkt heb) en ik vind het weerzinwekkend.
>  Het rare is dat mensen al die symbolen die hen omringen zelfs
>  niet eens kunnen zien - laat staan ze herkennen. Zo diep zit het.

>  Het gaat om de schizofrene ideologie.

Schizofreen/schizofrenie is psychiatrische onzinterminologie van Bleuler.

> Men heeft het voortdurend
>  over wat anderen zouden denken en plaats van over wat men zelf
>  allemaal wil.

Wat fascisten als Wilders denken en willen lijkt me een gezond
discussie-onderwerp ter voorkoming van erger gezien de recente geschiedenis. Het
boek "Met Alle Geweld" van Achterhuis is wat dit betreft een aanrader, ook al
ben ik het politiek met hem oneens.

>Bij Wilders ziet men dat heel fraai: bij al die
>  mensen die het voortdurend over Wilders hebben, zit een steekje
>  los. Net als toen ze het voortdurend over Hirsi Ali hadden.

Maar Dr. Fluks toch, jij deed toch vrolijk mee in de Hirsi Ali hetze?

>  Ze kunnen beter zeggen waarom de de immigratie zo fantastisch
>  vinden, waarom de Islam zo'n superieure godsdienst is, waarom
>  de Eurocrisis zo'n vooruitgang betekent, waarom alles duurzaam
>  moet zijn en waarom het zo heerlijk is te griezelen over het
>  klimaat - maar dit durven ze niet.

Waarop baseer je dat anti-fascisten de discussie niet willen aangaan?

> Want dan worden ze voor gek
>  verklaard, dan ziet iedereen hoe verward ze zijn. En dus lullen
>  ze maar wat over die rare kopvoddentax van Wilders.

Nee, jij wilt ze voor gek verklaren blijkbaar.