Nederland kent geen trias politica - Ook Spong boos op Wilders

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Nov 2 21:47:34 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2010/11/2 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>:
> Hoi Mark,
>
> Kon niet eerder reageren, maar bedankt voor je compliment  :)

Was gemeend hoor..

> Dat van die achterkamertjes dat gewijzigd is behreep ik niet.
> Hoor graag hoe dat zat en zit.

Ik ben ook geen expert (Tjerk?), maar heb begrepen dat juist in de
door rechts verdoemde jaren 60, een cultuuromslag plaats heeft
gevonden in de rechtspraak; meer openheid, verantwoording,
onafhankelijkheid en een taboe op achterkamertjesoverleg tussen
rechters en getuigen, bv, waar Wilders nu zelf zijn wraking op
baseerde. We zijn er nog niet, maar die 'D66'ers' van toen sloegen wel
de juiste weg in.

> Overigens deed Europees Hof net een uitspraak, zie o.m. Telegraaf, die ook
> Nederland dwingt voortaan bij verhoren van verdachten advocaat toe te laten
> en niet in een hoeje te douwen. Gelukkig is onze bananenrepublieik gebonden
> aan Europa en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Praktisch al
> het goede qua rechten in Europa komt steeds weer van het Europees Hof.

Klopt, nog zoiets waar Wilders zsm een einde wil maken. Hij kan zo
state question 755 uit Oklahoma overnemen, het referendum om rechters
te verbieden Islamitisch en internationaal recht in overweging te
nemen.

> Ook zijn we het eens dat boeken niet verboden zouden moeten worden. Mein
> Kampf mag weer en dat ergere boek, die Koran, mag dan ook gewoon. Zolang
> Mein Kampf verboden is hoort gelijke behandeling te leiden tot een verbod op
> de Koran, dat moeten we inderdaad niet willen.

Dat hoort helemaal niet. Het verbod op Mein Kampf is een begrijpelijke
uitzondering, waar we inderdaad zo snel mogelijk vanaf moeten. Maar
geeft geen enkele argument om de Koran, of welk ander boek dan ook te
verbieden. Leuk trouwens dat je van de rechtse kerk de PVV niet met de
NSB, maar de Koran wel met Mein Kampf, mag vergelijken. Wederom
selectieve verontwaardiging?

> Vind jij ook dat de vrijheid van meningsuiting voor iedereen gelijk moet zjn
> en dus de godsdienstvrijheid lang overbodig is als apart artikel?

Uiteraard.

> Ik vind ok dat iedereen gelijke bescherming verdient tegen de vrijheid van
> meningsuiting, als in uitezonderlijke gevallen die beperkt moet worden omdat
> bescherming op andere manieren niet goed mogelijk is. Nu hebben bepaalde
> groepen hier een voorkeursbehandeling, zoals gelovigen. Idem homo's
> trouwens. PVV-stemmers verdienen een gelijke bescherming tegen de linkse
> fascisten en overige linkse haatzaaiers. Ze spelen de man en de mensen.

De vrijheid van meningsuiting moet m.i. 100% zijn. Beledigen is prima,
en haatzaaien moet ook kunnen, al was het alleen maar omdat het
subjectief is. Bedreigingen en laster tegen een individu moeten
uiteraard wel strafbaar zijn, want beperken iemands vrijheid, maar dat
heeft dan ook niks met meningsuiting te maken.

Groeten,
Mark Giebels