GroenLinks wil af van PVV-bestrijders Danen en Rabbae

Antid Oto aorta at HOME.NL
Mon Nov 1 12:26:40 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het leven in de kapitalistische heilstaat is niet verouderd en gruwelijk genoeg?
Tegen de ideologie van het kapitalistisch systeem rest niet anders dan de
contra-ideologie van het communisme, al was het maar om de kapitalisten te
disciplineren in het post-Stalin tijdperk. The sublime object of ideology zoals
Zizek het verwoordde. En try again, fail again, fail better. Communisme faalt
beter dan falend Kapitalisme. De bevrijding van het individu kan alleen via de
marxistische route plaatsvinden en niet via de terreur van de kapitalisten. Ja
de staat dient ideologisch bezet te worden, middels de dictatuur van het
proletariaat, ten dienste van de bevrijding van de arbeidersklasse en daaruit
voortvloeiend de bevrijding van het individu. Communisme is liberaal.
Dus de Pabloites met hun "centuries of deformed worker states" kunnen dus wel
eens gelijk krijgen. Maar de ene gedeformeerde arbeidersstaat is beter dan de
andere, zeker in Europese context.
En Fuk-U Fukuyama met zijn pseudo-Hegeliaanse the end of history kun je
makkelijk belachelijk maken, dus dat doe ik maar niet. We zijn ver verwijderd
van een werkelijk "end of history". History goes on, ook op het eind.