Pechtold: Wilders is de zonnekoning

Mon Nov 1 10:22:44 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

Daar ben ik het helemaal met je eens. Zoals in de hervormde kerk jarenlang
de dialoog is gezocht en het proces van elkaar de maat nemen en verketteren
grotendeels is omgedraaid, noodgedwongen overigens omdat de sektes
wegkwijnden doordat gelovigen met de voeten stemden en hen verlieten, zo
zullen burgers mijns inziens moeten zorgen dat ze leiders kiezen die namens
hen de dialoog aangaan, en anders sektarische leiders moeten verlaten en
zelf moeten zorgen voor de dialoog en verbondheid, juist met degenen met wie
er grote verschillen van inzicht en tegengestelde belangen zijn.

Immers leiders, links, rechts of midden, die via het verketteren van
politieke opponenten hele bevolkingsgroepen wegzetten als minderwaardig,
alsof hun menselijke belangen ondergeschikt zijn aan politieke dogma's,
zouden niet de ruimte mogen krijgen er zo vandoor te gaan met
maatschappelijke aanvaringen, tegenstellingen en problemen. Leiders horen
aantrekkelijke alternatieven te bieden voor alle burgers en kiezers, i.p.v.
elkaar te verketteren, en burgers zouden leiders moeten mogen kiezen die wel
de dialoog aangaan, direct met politieke concurrenten, en zo indirect met de
burgers en kiezers van alle gezindten.

Fritz van Rikxoort