Greenhouse gas (carbon dioxide) is not beneficial to plants, as once thought

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat May 15 13:24:35 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2010/5/15 Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl>

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hoe zit het dan met CO2 die in Nederlandse kassen wordt gepompd?
> Neem aan dat Wageningen daar toch wel goede metingen op heeft losgelaten.
>
> B.v.: Bij het ras Reagan Elite White was het aantal huidmondjes het hoogst
> bij 500 ppm CO2; bij het ras Feeling Green was het aantal huidmondjes het
> hoogst bij 1500 ppm CO2.
> E.e.a. in http://ocap.media-factory.nl/files/Nieuwsbrieven/OCAP_NR15.pdf
>
> Zou me nog iets kunnen voorstellen bij gewassen die jarenlang aan extra CO2
> worden blootgesteld, maar met gewassen die worden geoogst is dat niet het
> [...]

Jawel Cees, maar nu 'winkel' je nogal selectief. ;)

Er staat hier (http://www.news.ucdavis.edu/search/news_detail.lasso?id=9479)
namelijk ook: ".. "Our findings suggest that scientists cannot examine the
response of crops to global climate change simply in terms of rising carbon
dioxide levels or higher temperatures,” said lead author Arnold Bloom, a
professor in UC Davis’ Department of Plant Sciences.
“Instead, we must consider shifts in plant nitrogen use that will alter food
quality and even pest control, as lower protein levels in plants will force
both people and pests to consume more plant material to meet their
nutritional requirements," Bloom said. ..."

En ook: "... The scientists suggest that, as global climate change
intensifies, it will be critical for farmers to carefully manage nitrogen
fertilization in order to prevent losses in crop productivity and quality.
..."

Bovendien, buiten de kassen geldt dan natuurlijk dat het: 'managing the
nitrogen fertilization' daar helemaal niet aan de orde is en de geheel dus
wel de gevolgen draagt van een verstoord evenwicht. Met gevolgen voor de
wildstand en de ook de voedselvoorziening van buiten die gecontroleerde
omstandigheden (lees: Kassen) ...

Het geintje om van de gehele wereld een grote 'kas' te maken is - eerder al
gebleken - uit gelopen op een totale mislukking !! Als de 'wetenschappers'
er al niet in slagen de natuur in de kas te krijgen, moet je er niet aan
denken wat de gevolgen zullen zijn als die de wereld tot één kas zullen
maken.

Blijft dat er nog veel uitgezocht moet worden, en dat de claims, zoals het
Intergovernmental Panel on Climate Change doet, zij die nog dienen te
onderbouwen.

Henk Elegeert