'D66 heeft de boel flink belazerd'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 10 13:35:10 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 8 mei 2010 14:34 schreef Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

> Over wethouders van buiten de gemeente:
>
> Puntje voor:
> - Is waarschijnlijk (maar hoeft niet) beter op inhoudelijk gebied dan
> lokale
> kandidaat

Je kunt hem/haar daar dan weer wel op controleren en/of afrekenen. Komt ook
het bestuurlijke/democratische proces (het duaale) weer zeer ten goede. Dat
waar het eigenlijk om zou moeten gaan.

> Puntje tegen:
> - Lokale kandidaat weet exact wat er speelt en weet van de meeste
> onderwerpen de exacte voorgeschiedenis.
>
> Dit overwegende lijkt het mij dat je heel erg voorzichtig moet zijn met het
> benoemen van wethouders van buiten de gemeente.

Dat klinkt niet erg logisch, Ernst. Immers, wat overweeg je nu precies?

> Stelling: hoe kleiner de gemeente hoe belangrijker het is dat een wethouder
> zijn "roots" in de betreffende gemeente heeft.

In tegendeel. Dat is en vormt/bevorderd nu juist het nepotisme/clientisme in
het lokale bestuur. Levert nog meer achterkamertjesgedoe op, en niet de
transparantie die de burger nodig heeft om een goede keuze (tijdens
verkiezing) te kunnen maken. Maar ook de invloed middels inspraak komt (nog
meer) onder druk te staan onder de voorstanders van het politiek gewenste
beleid.

Kortom, ik kan je stelling niet onderschrijven, Ernst. :) Voor mij ligt de
nadruk vooral op het democratisch systeem, en niet de invulling naar welke
partij politieke belangen ook.

> Dat Almere 6 wethouders krijgt: naar de grootte van de stad mag dat van
> mij.
> Zaanstad heeft minder inwoners dan Almere en heeft sinds 1994 al 6
> wethouders. Derhalve spelen dit soort zaken hier niet.

Kortom, hoe meer wethouders hoe minder gezeik? :) Wat kost dat, trouwens?

Wat vindt je van de andere van André Krouwel's argumenten, en vooral
verwijten?

Henk Elegeert