OV-chipkaart informatie

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Fri May 7 15:58:27 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Welke informatie zou de stadsregio Arnhem-Nijmegen bedoelen?
Die informatie zou toch niet beschikbaar zijn?

Groet / Cees

'Provincies schenden privacy'
http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/05/provincies_schenden_privacy.html
De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de stadsregio's
Arnhem-Nijmegen en Twente bieden busreizigers 20% korting, als ze een op
naam gestelde OV-chipkaart nemen. Dat is mogelijk in strijd met de
privacyregeling die voor de OV-chipkaart is opgesteld, schrijft
Webwereld.nl.

De website krijgt bijval van advocaat en universitair docent Gerrit-Jan
Zwenne: "Ik betwijfel of dit juridisch wel correct is. [Het College
Bescherming Persoonsgegevens heeft] terecht gesteld dat privacy niet
onder prijsdruk mag worden opgegeven. Dit lijkt mij een duidelijk geval
van prijsdruk en dat is in ieder geval zowel oneigenlijk als twijfelachtig."

Informatie
Een woordvoerder van de stadsregio Arnhem-Nijmegen zegt in een reactie:
"Wij willen dat omdat een persoonlijke kaart wat meer mogelijkheden
geeft om wat meer informatie op de kaart te krijgen." Wat de stadsregio
precies wil met die informatie, wil de woordvoerder niet zeggen. Wel
wijst de woordvoerder erop dat automatische betalingen makkelijker
worden als het rekeningnummer van de kaarthouder bekend is.

Het CBP wil nog niet reageren tegenover Webwereld, omdat het de
specifieke details van de aanbiedingen niet kent.