Opmerkingen bij stemadvies

Wed Mar 31 11:53:52 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Ernst Debets <edebets1 at EURONET.NL>,
> Gaan we wel weer 4 jaar (of korter) oppositie voeren, daar zijn we
> in ieder geval nog nooit slechter van geworden. Dan is het weer
> "nieuwe ronde, nieuwe kansen". Ben jij dan ook kandidaat?

  [Voor dat laatste ben ik te analytisch, lijkt me - op intellectuelen
   zit ons partij overduidelijk niet te wachten; we vormen een te
   grote bedreiging voor de ondermaatsheid en Geel gezever van de
   partijtop]

  Ik vrees dat D66 weer mee gaat doen aan een kabinet in plaats van
  zich eindelijk eens te gaan herbezinnen in de oppositie.

  Punten die belangrijk zijn,
   - Hoe staat D66 tegenover politieke vernieuwing (ik zou het niet
     weten moet ik tot m'n schande bekennen) ?
   - Hoe staat D66 tegenover de gevolgen van de hervormingen en de
     maatschappelijke afbraak (voor Geel staan 'hervormingen' voor
     Mercurius en 'afbraak' voor de Melkweg tijdens een Zonsverduis-
     tering - daar schieten we als burger bijzonder weinig mee op).
   - Hoe staat D66 tegenover energiepolitiek (en neen, dit gaat niet
     over de Egyptische God Atum maar wellicht weer wel over kern-
     energie) ? Wordt het niet eens tijd dat hier aandacht aan wordt
     besteed in plaats van de sector aan het buitenland te verpatsen ?
   - Gelooft D66 nog steeds in broeikas-, duurzaamheids-, klimaat-,
     poolafsmelting- en/of zeespiegelscenario's of is de hype einde-
     lijk over en gaan we weer normaal doen ?
   - Gelooft D66 nog steeds in de (stabiliteit van de) Euro ? Gaan
     we betalen voor Zuid Europa ? Blijven we in de NATO en gaan we
     weer lekker vechten tegen het een of andere arm woestijnvolk ?

  Enfin, van die dingen... ik vrees dat D66 opnieuw de verkeerde
  positie zal kiezen (net als alle andere partijen) en het wederom
  jaren blabla wordt. Na 1998 is er in dit land eigenlijk niets nor-
  maals meer gebeurd. Politici worden allang niet meer serieus
  genomen door de bevolking (eerst zien, dan geloven).

  Zelf was ik het niet eens met de immigratie/anti-PVV stellingname
  van Pechtold maar ik vind het raar dat hij daarmee is gestopt nu
  er verkiezingen aankomen. Dit lijkt me niet erg consistent. D66
  brokkelt alweer een tijd af in de peilingen nu de PvdA zich tijdig
  lijkt te hebben hergevonden. Ik moet nog zien dat de partij 10
  zetels binnenhaalt.

  Heeft het trouwens zin om mee te doen aan het stemmen voor de
  lijst ? Vorige keer stond de hoogste niet-geplaatste onder de
  laagste wel-geplaatste en zoiets suggereert dat alles al buiten
  de leden om beklonken is. Alleen als de leden zich verenigen tegen
  het gesjoemel van de partijtop kunnen ze eigen kandidaten stellen.