D66'er vergelijkt steun aan Griekenland met hulp na WO II

Sun Mar 21 16:02:21 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het wel met je eens, Cees,

Dat de EU en de Monetaire Unie hun eigen broek moeten ophouden, en zich niet
via het IMF kunnen blijven verschuilen.
Dan is het vanzelfsprekend dat er meer opties moeten zijn dan een land uit
de Monetaire Unie te zetten.
Dus een eigen Europees Monetair Fonds is een goed idee, om de Euro en de
Monetaire Unie overeind te houden.
Zowel het aanzien en de kracht, als de aantrekkelijkheid als politieke en
handelsparner, van resp. de Europese en Monetaire Unie en de Euro zijn in
het geding.

Het zou ook wat zijn als de VS zich ook niet gebonden acht aan en
medeverantwoordelijk voor het falen van deelstaten om ze dan maar terzijde
te schuiven of het IMF deelstaten te laten helpen.

Ook al gaat het om veel meer dan gezichtverlies, gezichtsverlies is denk ik
op lange termijn het schadelijkst voor alle EU-landen.

Overigens zou een Europees Monetair Fonds geenzins minder streng mogen zijn
dan het IMF, al past het de EU met zijn toch al ruime financiële steun aan
armere landen, ook de welvaart en het welzijn van burgers en de groeikansen
van EU-landen mee te wegen, ook op korte termijn.

Ook de vrijheid van personenverkeer binnen de EU pleit daarvoor. Immers
anders dan bij arme landen buiten de EU zullen EU-burgers aan
arbeidsmigratie doen naar rijkere EU-landen, als de economie in hun land op
korte termijn te veel schade ondervindt van te harde of te snelle
maatregelen om de overheidsfinanciën er op orde te brengen.

Fritz van Rikxoort