Agnes Kant stapt op

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Mar 5 13:25:24 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 5 maart 2010 12:27 schreef Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl>het volgende:

Ik vond de uitslag van de enquetes nav van de kleine verliezers in Netwerk
> wel leuk: ruime meerderheid staat achter Balkenende. Ophef om niks dus.

De  'ophef' komt van: " Prominenten noemde de peiling "teleurstellend". Een
andere prominent zei over de demissionair premier: "Balkenende moet zelf
aanvoelen dat het klaar is." Ook wat betreft gemeenteraadszetels verloor het
CDA flink. Veel prominenten wilden niet voor de camera reageren, maar
anoniem velden zij een hard oordeel.", maar durven niet voor de camera !!

Bovendien moet ik nog zien wie Balkenende (mogelijk opnieuw) als leider van
een Kabinet boven zich wil hebben. Ook dat lijkt me geen 'ophef om niks'. De
wens van de meerderheid van de eigen achterban doet daar niets aan af.
Draagt eerder zelfs niet bij aan een volgende gang naar het Premierschap.
Afgaande op diens 'populariteit' zou ie ook nooit voor die functie worden
gekozen. Oude politiek gebaseerd op het creëren van angst (waar Balkenende
voortdurend op terug grijpt) is geen lang leven meer beschoren.

Daarnaast is Balkenende niet bepaald een schoolvoorbeeld van democratisch
functioneren toe te schrijven. Zonder diens aanwezigheid in het nu
demissionaire Kabinet had er een geheel Irak-debat plaats gevonden. Het
stond nu slechts in teken van het behoud van diens eigen positie. Niks
lering trekken. Balkenende is er zelfs in geslaagd de TK in de wielen te
rijden en de Democratie buiten spel te zetten door diens 'oplossing' middels
een Cie Davids. De hoofdrol spelers (Balkenende en De Hoop Scheffer) zagen
er zelfs (geheel naar CDA gebruik) mogelijkheden om de Cie zelf in
diskrediet te brengen. Louter op grond van kennelijk achtergehouden info.

Ik zie dus niet hoe Balkenende nog een keer het vertrouwen van andere
fractie(voorzitter)s  zal kunnen winnen. Op grond waarvan?

Henk Elegeert