Voorlopige uitslag 9 juni 2010

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jun 11 14:51:43 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 11 juni 2010 07:59 schreef Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl>het volgende:

> Vlak niet uit dat links per saldo 10 zetels heeft verloten, en rechts nipt
> won.

Verschoven derhalve ... ? Maar is dat een heldere keuze? Is de PVV / VVD nu
links of rechts?
Ja rechts voornamelijk, maar echt op alle fronten? En op de noemers
Conservatief vs Progressief?

> De winst van D66 (per saldo uit links) blijft anders dan op wippositie
> in 94 en 98 zonder betekenis, gezien de verhouding i.c. overmacht
> rechts-links in het parlement. Het Eerste-Kamerprobleem is fictief (die is
> er juist om een tegenmacht te vormen) en ook nog tijdelijk.

De Eerste Kamer is er om de wet(ten)- en/of regelgeving te controleren, niet
om als een Wiegel (referendum)/Van Thijn (gekozen Burgemeester) politiek te
bedrijven. Zo begrijp ik je, Fritz. Juist niet om de macht, toch?

Hte resultaat van Bos c.s. en Balkenende is dus hetzelfde: verlies.

Ah, die Bos ook. ;)

De conservatieve koers, die ook een Balkenende (ondanks ZIJN
hervormingsgezeur) niet langer uit kon leggen ...

Overigens, in hoeverre hebben we de huidige situatie te danken aan de
uitholling van de Democratie door deze hoofdrol spelers die de dubbelfunctie
uit machtsdenken invulling gaven? Kortom: die partijpolitiek stelden boven
's-Lands belang, of in dienst van ons aller Democratie?

Zijn beiden niet zelf zowel schuldig als ook slachtoffer van die invulling?
Had Balkenende eigenlijk nog wel draagvlak onder diens eigen kiezers? En
waarom vooral had die dwaas zelf niet door dat het niet langer het geval
was? Hoezo een klap in het gezicht, van wie eigenlijk? De burger, de kiezer,
de Democratie, toch ? !!

> Bij de
> eerste van links (PvdA zoog slechts SP leeg om eigen verlies te matigen) en
> bij de tweede van CDA zelf (ruimschoots gecompenseerd door winsten PVV en
> VVD. Er is nauwelijks beweging tussen links en rechts, D66 zuigt het
> verlies
> van links grotendeels op.

D66 is ook niet echt helder op dit punt. Ze beweegt zich nu juist op het
grensvlak van zowel Links als Rechts. Het opzuigen is dus geen 'prestatie'
van D66, maar een bepaalde beeldvorming bij de schuivende.

> De tweedeling rechts-links is er feitelijk, al
> hebben we nog lang geen tweepartijenstelsel.

Die hoeft ook niet zolang de kiezer andere keuzes heeft.
Een tweepartijenstelsel is geen doel op zich voor de burger. Ok, het maakt
het helderder, vooral gemakkelijker voor de politicus/politiek, maar je hebt
er niets aan. Voor de burger komt er dan namelijk nog minder ruimte om diens
eigen positie telkens opnieuw te bepalen en mogelijk te wijzigen.

Henk Elegeert