Garmanbozia: Verkeerslichten

Fri Jan 29 10:38:44 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Ik, eerder,
> Volgens 'Twin Peaks' hebben ook verkeerslichten een Hermetische
> betekenis. Ik moet bekennen dat ik haar (nog) niet zie.

  Inmiddels weer wel... dankzij de Hermetische betekenis voor het
  zebrapad ben ik er uit... Hieronder mijn bevindingen.

  Wat men moet weten: tussen de materiele en Hermetische betekenis
  ligt een bruggetje, een 'Hermeneus' (vertaler, boodschapper), die
  de materiele betekenis vertaalt naar de Hermetische en omgekeerd.
  Deze Hermeneus dient altijd te gaan over Mercurius terwijl men de
  Hermetische betekenis niet behoort te zien en deze in regel het
  *tegenovergestelde* zij van de materiele betekenis (iemand houdt
  z'n eigen geloof in stand zonder dat zelf te weten en kan 'besmet'
  worden met Satan zonder dit zelf te beseffen). Doordat twee tegen-
  stellingen samenkomen in de Hermeneus of juist daaruit ontstaan is
  de alchimie voltooid. Kwestie van yinyangen.

  Waar het om gaat bij een stoplicht is niet om wat men ziet maar om
  wat men *niet ziet*. Is het licht Rood, dan ziet men geen Groen en
  ziet men Groen dan ziet men weer geen Rood. Dit kan gelden voor het
  eigen stoplicht maar ook voor het stoplicht voor de route die men
  *haaks* oversteekt. Is de eigen licht Rood dan rijdt men op de Melk-
  weg en mogen de dwarsliggers oversteken (vormen dus Satan) en is het
  eigen licht Groen dan steekt men de Melkweg over en wordt men zelf
  Satan. Rood en Groen zijn elkaars pendanten - het licht dat beide
  verbindt is Geel, de kleur van Mercurius,
     http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslicht
  Hiermee is voldaan aan de constructie van een Hermetische betekenis.

  Bij stoplichten heet Geel dikwijls 'Amber',
     http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_light
     http://en.wikipedia.org/wiki/Amber_(color)
  Een extra verband:
     Rood  - Mars      - Mannelijk
     Groen - Venus     - Vrouwelijk
     Geel  - Mercurius - Homo

  Men heeft derhalve deze alchimie door het verkeerslicht,
     Materiele betekenis     Bruggetje    Hermetische betekenis
     Rood                    Geel         Groen
  of,
     Groen                   Geel         Rood
  In de alchimie is Rood gelijk aan Groen: Mannelijk is gelijk
  aan vrouwelijk. De kleur van Mercurius is Geel en Mercurius is
  de homogod.

  Het bovenstaande verklaart de Engelse naam voor een verkeerslicht,
     Traffic light
     http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_light
  dit is een homofoon van,
     Terrific Light