opgevoerde show mbt het rapport van de commissie-Davids

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Feb 17 16:35:32 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is simpel: D66 is medep;leger en weet dat donders goed. Dat meldde
De Hoop Scheffer afgelopen weekend reeds: Van Mierlo ging volledig mee
met de volkenrechtelijke illegale bombardementen op Irak in nde eind
jaren negentig, en vond dus toen al dat een geweldsresolutie van de VN
Veiligheidsraad volkenrechtelijk niet noodzakelijk was. Van Mierlo en
zijn opvolgers zaten op de lijn DHS en Balkenende, en daarom is het
gehuil van Pechtold these days van een erbarmelijk krokodillengehalte.
Overigens lijkt Pechtold akkoord te gaan met de verklaringen van het
kabinet en de coalitiepartijen, maar ik zat de afgelopen dagen in Sao
Paulo dus ik weet niet wat exact gezegd is (de kranten zijn ook niet erg
duidelijk moet ik zeggen)/.
Wat kunnen democs zeggen? We waren altijd al tegen die oorlog, roept men
in koor, maar men maakte een tweede Balkenende mogelijk. Mét de
politieke steun die Balkenende 1 afgegeven had. En na het paasakkoord
bleek dat meeregeren belangrijker was dan principe-zaken. Irak kwam niet
eens ter sprake.
Mijn standpunt: een Haags Irak-tribunaal en alle deelnemers aan de
illegale inval en bezetting, plegers, medeplegers, mogelijk makers en
hand-en spandienst verleners, voor de rechter. Van Cheney tot
Balkenende, van De Hoop Scheffer (CDA) tot, inderdaad, Kamp (VVD)en
Pechtold (D66). De hele Irakmaffia voor de rechter, dat is de enige
manier om dit nog een beetje recht te breien.