FNV wil beursnotering V&D en de Bijenkorf

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sun Feb 14 12:29:42 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarom zouden de V&D en Bijenkorf voor zo'n 'zacht prijsje' verkocht
zijn? Zo is het verworden tot een transfer van kapitaal, die van te
voren goed ingeschat kon worden. Waarom is dit gedaan?

En nu gaat de vakbond, als vertegenwoordiger van de werknemers?, vragen
om een beursnotering (aan de AEX?), en transfereert daarmee het bedrijf
willens en wetens in de mallemolen waar GS door HFT het voor het zeggen
heeft. Van de regen in de drup zou ik dan zeggen!

Groet / Cees

FNV wil beursnotering V&D en de Bijenkorf
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6023890/__FNV_wil_beursnotering_VD_en_de_Bijenkorf__.html
door door Harry van Gelder
FNV Bondgenoten wil het liefste een beursgang voor de modeketens V&D, de
Bijenkorf, Hunkemöller en M&S. Donderdag besloot Maxeda de winkels van
de hand te doen. ,,Een koper wil bij een verkoop een meerwaarde en dat
betekent vrijwel altijd een verlies aan arbeidsplaatsen. Als het bedrijf
in handen komt van een groot aantal eigenaren dan draaien de winkels
gewoon door en is er geen sprake van samenvoegingen en een verlies aan
banen'', zegt vakbondsbestuurder Henk van der Ploeg.

In 2004 kochten de durfkapitalisten Kohlberg Kravis Roberts (KKR),
Alpinvest Partners en Permira voor ongeveer €1,3 miljard VendexKBB,
waarna de naam veranderde in Maxeda. Van der Ploeg vindt dat de
werknemers een flink deel van de rekening hebben betaald van die overname.

,,Ik schrok me rot van de slechte arbeidsvoorwaarden toen ik er begin
2008 vakbondsman werd. Jaar na jaar zijn die achteruit gegaan. Nieuwe
werknemers kregen minder loon, de werkdruk werd enorm opgevoerd en de
flexibiliteit tot het maximum doorgevoerd. De schade door de strikte
bezuinigingen is zo groot dat zelf de directies van de Bijenkorf en V&D
nu toegeven dat het tekort aan personeel meer schade aanricht aan de
omzet dan dat de bezuinigingen opleveren'', zegt Van der Ploeg.

Maxeda overweegt alle strategische opties voor de onderdelen. Hele
ketens kunnen worden verkocht, maar ook onderdelen. Volgens topman Tony
Denunzio zijn ,,alle onderdelen binnen de modedivisie financieel robuust
en is daardoor de tijd rijp voor een volgende stap.'' De verkoop is in
handen gelegd van ING en JPMorgan. De doe-het-zelf-ketens Praxis,
Formido en Brico houdt Maxeda nog aan. De verkoop van de modeketens komt
niet uit de lucht valllen.

Durfkapitalisten houden een investering in een bedrijf maar een paar
jaar vast, saneren de boel, en verkopen de bedrijven door met winst. De
investering in Maxeda is nu al erg lucratief. KKR, Alpinvest en Permira
kochten in 2004 Vendex KKB voor de ongewoon zachte prijs van €1,3
miljard. Ze vervreemden eerst het vastgoed, de prachtige panden van V&D
en de Bijenkorf op toplocaties in de Nederlandse steden.

,,Miljarden hebben ze aan deze zaak verdiend'', zegt Van der Ploeg.
Daarna werd in 2006 de Hema voor €1,1 miljard verkocht aan Lion Capital,
een durfinvesteerder die het oer-Hollandse warenhuis meteen volstortte
met enorme schulden. Eind vorig jaar verkocht Maxeda de juweliersketen
Schaap en Citroen en modeketen Claudia Sträter. ,,Als we deze
durfkapitalisten boeven noemen, dan vraag ik me af: Waren er toentertijd
geen boeven bij VendexKBB te vinden die dit konden bedenken?'', zegt Van
der Ploeg. Maxeda investeerde vooral in de V&D-winkels, die een enorme
facelift kregen. Dat was ook hard nodig, omdat in het voorjaar het er
nog op leek dat V&D failliet zou gaan.

Vakbondsbestuurder Van der Ploeg heeft nu weer hoop voor V&D. ,,Het gaat
de goede kant op. Er worden zwarte cijfers geschreven. Alleen wordt het
rendement dat de directie wil nog niet gehaald.''

In het gebroken boekjaar 2008/2009 had Maxeda een omzet van €3,16
miljard en een bedrijfsresultaat (Ebitda) van €223 miljoen. De hele
modedivisie was in dat jaar goed voor een opbrengst van €1,75 miljard.
V&D en De Bijenkorf zijn met respectievelijk 62 en dertien filialen,
actief in Nederland. M&S opereert met meer dan 445 winkels in de
Benelux, Spanje, Frankrijk en Duitsland.