Coalitieprognose

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Feb 12 20:21:59 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees,

Ben het met je eens dat het erg vreemd is dat D66 in 4 dagen tijd 4 zetels
kwijtraakt in de peilingen. Maar ach, het zijn maar peilingen en ze zijn
landelijk...
Lokaal kun je echter (en dat geldt vooral in de grotere gemeentes) een
redelijke prognose maken gebaseerd op de landelijke peilingen als je deze
afzet tegen de vorige GR verkiezingen: je weet hoeveel D66 normaalgesproken
in jouw gemeente boven of onder het landelijk gemiddelde zit.
Indien de landelijke peilingen redelijk accuraat zijn, kun je met enige
slagen om de arm bepalen hoeveel zetels je lokaal op 3 Maart kunt gaan
binnenhalen. Dit is echter geen zekerheid, maar het is wel een doel dat je
kunt stellen.
(We gaan hier voor 4 tot 6 zetels)

Groeten,

Ernst Debets/