racisme verlamt hulpverleners Haiti

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Feb 6 11:58:55 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Al eerder berichtte ik over de angst bij militairen en hulpverleners voor de "wilde" Haitianen. Zo herhaalde CNN de eerste dagen na de aardbeving steeds een fragment met jongens die vochten om een paar kartonnen dozen. Suggestie: die negers zijn niet te vertrouwen.

Deze week drukt weekblad Vrij Nederland een analytische reportage af van Linda Polmann (die van het boek waarin zijn hulpverleners en NGO's op de hak neemt). Nou, het is precies zoals ik zelf concludeerde. Op vooroordeel gebaseerde angst voorkwam dat er de eerste dagen adequaat noodhulp werd verleend.

En dat dozengevecht? Dat blijken jongens te zijn die zich verveelden en bij gebrek aan een bal een kussengevecht met dozen begonnen...

Het herinnert me aan mijn veldwerk op Dominicaanse suikerplantages waar ik een paar dagen de Haitiaanse rietsnijders observeerde en contacteerde. Een hele heisa want ik beheers geen Kreyol (Frans patois in Haiti). Om ueberhaupt 's avonds weg te komen naar mijn logeeradres huurde ik voor hele dagen een taxichauffeur (voor de Hollandse krenten: zeer goedkoop). Die aardige man sjokte een paar keer per dag vanaf de weg de akkers op om vast te stellen of ik nog leefde (hij kreeg steeds aan het eind van de dag z'n geld).

Het racisme onder de zich blank (maar creool-bruin) denkende Dominicanen bestaat dan ook sinds midden 19e eeuw toen ze de Haitiaanse bezetters uit de Republica Dominicana flikkerden. Onder de dictatuur in de 1960s werden tienduizenden H's vermoord, onder 'normale' omstandigheden zijn er regelmatig razia's

De kennis omtrent Haiti is alom beschikbaar (grote NGO-dichtheid), maar de media en de politiek vinden het eigen rasoordeel op hun pad...

Henk Vreekamp, Utrecht