Rechtspraak met een klodder mayonnaisse

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Feb 6 10:56:18 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fortis en nog wat los goed ;)

Groet / Cees

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=3A2LTS0K**
** Dit is de meest perverse zaak die ik ooit heb meegemaakt
*Rechter Mireille Salmon, hoofdrolspeelster in Fortisgate*
In de zaak-Fortisgate organiseren advocaten en magistraten gerichte
lekken en stoken politici achter de schermen, allemaal om het eigen
gelijk te bewijzen. Mireille Salmon is de beschuldigingen beu: zij gaat
met open vizier de strijd aan.

'Christine Schurmans had zich na het beraad in de achttiende kamer
moeten neerleggen bij de beslissing van de meerderheid, bij het oordeel
van voorzitter Paul Blondeel en mezelf dus. Dat is de regel in ons
recht. Ze had niet moeten gaan klagen bij Cassatievoorzitter Ivan
Verougstraete over een “arrest dat de verkeerde kant opging., Daarmee
schond ze haar beroepsgeheim.'

'En Verougstraete had tegen Ghislain Londers, de eerste voorzitter van
Cassatie, moeten zeggen wat Schurmans had gedaan in plaats van zelf
onoorbare demarches te doen. Dan zou het allemaal nooit zo ver zijn
gekomen. Dan hadden we op 12 december 2008 een Fortis-arrest kunnen
uitspreken in alle sereniteit, zonder dat politici, magistraten en
advocaten van de Belgische overheid zich plots aan alle kanten meenden
te moeten bemoeien.' 'De Fortis-commissie heeft 35 ongeoorloofde
contacten tussen politiek en magistratuur opgelijst in de periode dat
het arrest werd geveld. Zegt dat niet genoeg over wat er aan de hand is
geweest?'

We spreken met Mireille Salmon, rechter van de achttiende kamer, in het
kantoor van haar advocaat, Sven Mary. Ze heeft het over wat er allemaal
misliep met het veelbesproken Fortis-arrest in beroep, in december 2008
/(zie blz. 10 voor een beknopte samenvatting van de zaak-Fortisgate,
red.)/. Ze neemt geen blad voor de mond.

'Ik zie ook wel wat er nu aan het gebeuren is. Christine Schurmans en
enkele politici en media doen er nu alles aan om de verantwoordelijkheid
bij Paul Blondeel en bij mij te leggen. Daar word ik misselijk van. Voor
die mensen heiligt het doel de middelen. Ze denken dat iedereen is en
denkt zoals zij. Maar Paul Blondeel en ik zitten niet zo in elkaar: wij
zijn dinosaurussen uit de tijd van Montesquieu, die nog geloven dat de
scheiding der machten heilig is.'

'Wat er de voorbije maanden en weken is gebeurd, weegt verschrikkelijk
op mij. Ik vraag me elke dag weer af wat er allemaal op mijn kop is
gevallen. Paul Blondeel en ikzelf zijn de voorbije week zelfs
doorverwezen naar het hof van beroep in Gent wegens schriftvervalsing
bij het opstellen van het Fortis-arrest.'

'Dat is echt te gek voor woorden. Enkel en alleen omdat we op een
eerlijke en gewetensvolle manier recht wilden spreken. Had ik dat
allemaal geweten, dan was ik er nooit aan begonnen.'

U hebt een late roeping gehad als magistrate, want u hebt eerst lang als
zakenadvocate gewerkt. Waarom die carrièreswitch?

'Ik heb inderdaad meer dan twintig jaar gewerkt als zakenadvocate. Mijn
specialiteit was administratief recht. Ik had bedrijven als Biac bij
mijn cliënten.'

'U mag gerust weten dat ik als zakenadvocate een pak meer geld verdiende
dan wat ik nu heb. Sinds 2000 werkte ik ook als plaatsvervangend
rechter. Dat beviel mij. En ik kreeg steeds meer zin om voor de staat te
gaan werken. Uit idealisme. Omdat geld niet alles is in het leven. Omdat
het idee van “de onafhankelijkheid van de magistraat, die in eer en
geweten een beslissing neemt, mij ongelooflijk aantrok. Dat klinkt
cynisch in de huidige omstandigheden, ik weet het, maar dat is de waarheid.'

'Daarom heb ik meegedaan aan het examen voor magistraat en uiteindelijk
ben ik bij het hof van beroep terechtgekomen. Ik ben de eerste vrouw in
mijn familie die een universitair diploma heeft gehaald. Wij zijn geen
bourgeoisfamilie.'

'En, het is misschien interessant voor u om te weten in de huidige
context, in mijn vriendenkring zit geen enkele politicus die van ver of
dichtbij betrokken was bij de zaak Fortis. Ik heb nooit iets gedaan voor
een politicus in mijn hoedanigheid van magistraat. Geen enkele politicus
heeft mij ooit gevraagd iets voor hem of haar te doen.'

U maakte eigenlijk geen deel uit van de 18de kamer. Hoe bent u in de
Fortis-zaak terechtgekomen?

'Ik zetelde in de 21ste kamer, die zich vooral bezighield met kwesties
van administratief recht. Dat was mijn specialiteit vanuit mijn
beroepservaring.'

'Op 24 november 2008 kreeg ik telefoon van kamervoorzitter Luc Maes, die
zei dat er een probleem was in de Fortis-zaak omdat Koen Moens, die
normaal moest zetelen met Blondeel en Schurmans, niet kon of wilde
zetelen. Ik veronderstel dat Maes en Guy Delvoie, de toenmalige
voorzitter van het hof van beroep, aan mij dachten om hem te vervangen
omdat er een administratief onderdeel zat in de argumentatie die de
minderheidsaandeelhouders aanvoerden. De discussie ging over een aantal
koninklijke besluiten die onwettig waren, althans volgens meester
Modrikamen, die optrad voor de minderheidsaandeelhouders. Dat is mijn
vakgebied, dus is het helemaal niet zo vreemd dat ze bij mij zijn
terechtgekomen. Waarom niet, dacht ik toen Maes het mij vroeg. Het was
op zijn zachtst gezegd een uitdaging.'

'Ik had nog nooit gewerkt met Paul Blondeel en Christine Schurmans. Ik
kende hen alleen van hen te kruisen in de gang van het gerechtsgebouw.'

Hoe is de beraadslaging in de Fortis-zaak verlopen?

'Het was zwaar en stresserend, zeker omdat ik een nieuweling was. In het
begin verliep alles nog vlot. We hadden een werkverdeling gemaakt en dat
liep goed. Het was zeker niet zo dat het vanaf het begin Blondeel en ik
tegen Schurmans was. Dat verschilde van punt tot punt. Maar uiteindelijk
bleek al snel dat de posities van Blondeel en Schurmans over de kern van
de zaak totaal tegenovergesteld waren.'

/(Paul Blondeel wilde de verkoop van Fortis Bank aan BNP Paribas
bevriezen, onder meer omdat volgens hem de 'Fortis Government Statement'
bepaalde dat een belangrijke beslissing van de raad van bestuur die
betrekking had op een hele bedrijfstak eerst aan de aandeelhouders moest
worden voorgelegd. En dat was volgens Blondeel hier niet gebeurd.
Schurmans was het niet eens met de redenering van Blondeel, red. )/

En dus was het aan u om de knoop door te hakken?

'Inderdaad, en voor iemand die voor de eerste keer in een kamer zetelt,
is dat niet niks. Ik wist ook wel wat er allemaal op het spel stond. De
druk was enorm. Ik heb er met Guy Delvoie over gepraat en hij zei: “Niks
aan te doen, jij zult moeten kiezen., '

'Ik heb aan Blondeel en Schurmans gevraagd om hun redenering voor mij op
papier te zetten. Zelf ben ik op zoek gegaan naar relevante literatuur
in de bibliotheek. Ik sliep in die periode op mijn bureau.'

'En toen heb ik in eer en geweten de knoop doorgehakt en heb ik de
positie van Paul Blondeel gekozen. Geen enkele politicus of wie dan ook
is op welk moment dan ook tussenbeide gekomen. Niemand heeft me gebeld
of aangesproken om dit of dat te doen.'

'Schurmans suggereert nu dat ik mijn beslissing heb genomen op vraag van
Lionel Perl, een oude vriend die ik al 25 jaar ken. Ze suggereert dat
via een ingewikkelde theorie, waaruit zou moeten blijken dat Perl er
persoonlijk belang bij had dat het arrest negatief voor de Belgische
overheid zou zijn, omdat hij dicht bij de minderheidsaandeelhouders
stond en dan later Fortis-bestuurder zou kunnen worden. Het is te
belachelijk voor woorden.'

'De Gentse raadsheer Heimans onderzoekt die beweringen nu allemaal. Zijn
speurders hebben onze computers en gsm doorzocht en onze privéwoningen
en kantoren. Bij Paul Blondeel en mij. Ik kan u verzekeren dat het
moeilijk is om daar mee te leven. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen.'

'Maar ik sta ook vandaag nog altijd voor de volle honderd procent achter
de inhoud van het arrest. De aandeelhouders hadden het recht om
geconsulteerd te worden. Hun rechten waren miskend en dus was ons arrest
logisch.'

'Schurmans zegt nu dat wij een politiek arrest genomen hebben, maar dat
ze heeft ze gewoon achteraf verzonnen. Omdat haar thesis het niet
gehaald heeft. De vaudeville die zich heeft afgespeeld nadat wij onze
beslissing hadden genomen, is gewoon beschamend.'

Wat bedoelt u?

'De advocaten van de Federale Participatie en Investeringsmaatschappij
(FPIM) hebben op donderdag 11 december, de dag voor het uitspreken van
het arrest, een vraag tot de heropening van de debatten gevraagd. Op
basis van een beslissing van de Europese Commissie die al een week
eerder op hun website stond, en die stelde dat de reddingsoperatie voor
Fortis geen verboden staatssteun is.'

'Ik heb daar geen harde bewijzen van, maar in het strafrecht bestaat er
zoiets als “in gemoede overtuigd zijn,. Wel, ik ben in gemoede overtuigd
dat die vraag tot heropening van de debatten doorgestoken kaart was. De
reden waarom ze een heropening vroegen, was duidelijk een drogreden,
want ze hadden er eerder op aangedrongen dat alles heel snel zou gaan en
plots vroegen ze zelf een heropening.'

'De advocaten van de FPIM wisten waarom ze die heropening vroegen. Ze
kenden op voorhand de inhoud van het arrest en wisten dat Schurmans het
er niet mee eens was. Ze wisten ook dat Schurmans er niet meer bij zou
zijn omdat ze ziek was als de debatten heropend werden. Op die manier
probeerden ze ons klem te zetten, want we konden niet zomaar de debatten
heropenen met een andere rechter. Ze wilden niet dat het arrest zou
worden uitgesproken.'

'Ik heb toen voorgesteld het beraad helemaal van vooraf opnieuw te
beginnen. Paul Blondeel ging akkoord. Maar we vonden geen wettelijke
basis om dat te doen.'

'Ondertussen was de procureur-generaal Marc De Le Court al ter plaatse
poolshoogte komen nemen, op vraag van de toenmalige minister van
Justitie, Jo Vandeurzen (CD&V). Toen wisten we zeker dat er gelekt was.
Dus wezen we de heropening af. Paul Blondeel heeft het arrest
uitgesproken in de grootste chaos.'

'Als ik had geweten dat Schurmans de dagen voordien achter onze rug met
haar echtgenoot en met Verougstraete had gekonkelfoesd en ons had
verraden, dan had ik mijn pen neergelegd en was ik gewoon gestopt met
werken aan een arrest. Dan hadden ze meteen hun zin gehad. Ik speel niet
mee in een spel dat vanaf het begin vervalst is.'

U zult zich nu zelf moeten verantwoorden voor de rechtbank.

'Inderdaad. Cassatie heeft alle klachten van Schurmans van tafel
geveegd. Over belaging, schending van beroepsgeheim en
schriftvervalsing, omdat zij zogezegd buiten het beraad zou zijn
gehouden. Maar Paul Blondeel en ik worden er wel nog van verdacht dat we
in het Fortisarrest hebben geschreven dat we met z'n drieën hebben
beraadslaagd over de vraag of de debatten heropend moesten worden,
terwijl Schurmans er niet bij was.'

'Nochtans staat in het Fortisarrest nergens dat we met z'n drieën hebben
beraadslaagd over die vraag tot heropening. We hebben integendeel uit
plichtsbewustzijn en voorzichtigheid een expliciete passus ingelast om
aan te geven dat het verzoek tot heropening problematisch kon zijn.
Cassatie is overigens bijzonder onduidelijk en zelfs dubbelzinnig wat de
reden betreft om ons naar het hof van beroep in Gent door te verwijzen.'

'En zo gebeurt het ondenkbare: Paul Blondeel en ik hebben al het
mogelijke gedaan om het Fortis-arrest uit te spreken in het belang van
de rechtsstaat, maar wij worden doorverwezen naar de rechtbank. En de
anderen, die alles hebben gedaan om de rechtsgang te belemmeren,
triomferen.'

Waarom hebt u toegestemd in dit interview?

'Ik heb niks te verbergen. Ik wil gewoon vertellen wat ik gedaan heb en
waarom ik dat gedaan heb. En wat er achteraf gebeurd is. Achter Paul
Blondeel en mij staat niemand.'

'Wij krijgen veel steun van collega's, maar daar stopt het. De politiek
is het er blijkbaar vooral om te doen om aan te tonen dat de
magistratuur heeft gefaald. Terwijl de waarheid is dat er een paar
magistraten hebben gefaald én een reeks politici.'

'Ik ben 53 jaar oud maar dit is de meest perverse zaak die ik ooit
meegemaakt hebt. Wij strijden tegen mensen voor wie alle middelen goed
zijn en die de waarheid manipuleren. Ik heb dit nog nooit gezien en
meegemaakt. Dat mag ik niet laten gebeuren.'

Mireille Salmon en Paul Blondeel zijn van plan om bij het Hof van
Cassatie hun doorverwijzing naar het Gentse hof van beroep aan te
vechten. En zo wordt het juridisch kluwen rond Fortis nog ingewikkelder.