anti-mediation (2)

Antid Oto aorta at HOME.NL
Mon Feb 1 13:52:50 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Goh, wat is het weer gezellig hier. Onze vrinden Muizenbabbel en
> Tegengif weten het altijd zo subtiel en intelligent te brengen.
> Vermakelijk, zo'n zandbak. Jongeman, ik heb het idee dat je geen
> donder begrijpt wat mediation is. Je begrijpt niet eens wat
> klassenstrijd is, kent Gramsci niet, Althusser niet, je brabbelt je
> vriendjes na en bent kennelijk niet in staat tot onafhankelijk
> denken.

Ik neem aan dat dergelijke ongefundeerde insinuaties ook deel zijn van
jouw pakket vaardigheden. Ik stel me zo voor dat van Meeteren ook zo
tekeer gaat tegen de arbeiders: uw kent Marx niet, u kent Burke niet
en bent niet in staat onafhankelijk te denken gezien uw positie in het
bedrijf. Ik, Hein van Meeteren tot Zemelaar heb gestudeerd, ken het
marxisme van binnen en van b uiten, maar mijn bourgeois mentaliteit
noopt mij tot het verdedigen van de belangen van dhr. K.A.P. Italist.
Dat laatste zegt hij niet, hij werpt immers de façade van neutraliteit
op.

> Geeft niet, daar help ik je wel mee. Ik heb Muijzenbips tenslotte
> ook goed opgevoed, de laatste jaren.

Mijn indruk is dat Erik jou goed weet neer te zetten. Zorg maar eerst
 dat je je eigen kinderen goed opvoedt voordat je je de rol van
stiefvader aanmatigt. Maak die DB.NL lijst archieven eens openbaar wil
je? Dan kunnen we wellicht beoordelen of je uit de ouderlijke macht
gezet moet worden.

> Laat ik je dit zeggen: de mediateur heeft geen enkele rol in de
> klassenstrijd. En als je het in jouw beperkte termen wilt weten: de
>  mediateur faciliteert in Gramsciaanse zin de klassenstrijd, als
> strijd opo het ideële niveau tussen kapitaal en arbeid, oftewel
> eigenaarschap van productiemiddelen en productiefactor arbeid. Kunt
> u me volgen?

Als we objectief kijken naar de nadruk van jouw faciliterende
bemiddeling dan is de resultante daarvan een contract. De
klassenstrijd wordt voor het ogenblik gesust en de mediator is de
lachende derde. Daarmee heeft de mediator een rol gekozen. Q.E.D.
Zoals ik al zei is het belangrijk om het klassekarakter van de
mediator aan het licht te brengen, want hij zal immers niet snel zijn
eigen- en klassenbelangen ondermijnen.

> En zoals Karl Marx reeds aantoonde: er is een belangentegenstelling
>  tussen kapitaal en arbeid. En precies daar waar
> belangentegenstellingen optreden, en escaleren in een manifest
> conflict, daar faciliteert de mediateur de strijd.

Susser.

> Drie dagen duurt te patstelling, en de verkoop ligt stil. De lonen
> worden niet meer uitbetaald, en menig verkoopmedewerker dreigt
> zonder voedsel te geraken. Er moet iets gebeuren. Dan komt de
> Mediateur. Hij organiseert een gesprek en kiest geen partij.

De mediateur komt helemáál niet als de partijen niet vrijwillig willen
meewerken. De rechter is aan zet. U permitteert zich een rol in een
revolutionair conflict die u helemaal niet kunt waarmaken. Weg met die
 van Meeteren, die zakkenvuller, roepen de arbeiders in koor.