'Discussie in CDA ging om de macht'

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Sat Dec 25 18:49:30 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

'Discussie in CDA ging om de macht'
<http://www.nu.nl/politiek/2409917/discussie-in-cda-ging-macht.html>
  Uitgegeven: 25 december 2010
HILVERSUM - De discussie in het CDA over de formatie ging uiteindelijk niet
om de inhoud, maar om de vraag wie de macht heeft in de partij. Dat stelde
CDA-politicus Hans Hillen zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed.
© ANP

Hij vond het rampzalig dat Ab Klink, destijds mede-onderhandelaar naast
Maxime Verhagen in de formatiebesprekingen, afhaakte.

Klink trok zich begin september terug als CDA-Kamerlid, omdat hij niet
verder wilde onderhandelen over samenwerking met de PVV. Volgens Hillen is
Klink ''een van de grootste denkers'' die het CDA de laatste jaren heeft
voortgebracht.

''De politieke afstand tussen Klink en mij is bijna nul'', aldus Hillen, die
in het minderheidskabinet van VVD en CDA minister van Defensie is.

Machtsdiscussie

De machtsdiscussie ging volgens Hillen over de vraag welke richting het CDA
op de langere termijn op moet.

''De groep die heeft gewonnen, waar ik mezelf ook toe reken, vindt dat de
samenleving meer eigen verantwoordelijkheid, meer verantwoordelijkheid
jegens elkaar moet dragen dan alles via de overheid'', aldus Hillen.

Daar zal het CDA de komende jaren volgens hem duidelijker accent op leggen.

Eenheid

Hillen verwacht dat het CDA weer een eenheid zal worden. ''U zult in de loop
van het komend jaar, als geleidelijk aan de pijn van dat moment weer wat
weggaat, verzoeningen zien die u misschien met het oog op gister niet
verwacht zou hebben'', voorspelde hij.
  ..
"

Machtsdiscussie ? Die heb ik dan gemist waarschijnlijk. Van een discussie is
m.i. nooit sprake geweest.

Eén mongool sprak over een de dag van de (d)emocratie, en zei dat hij van de
partij hield,
En weer een andere stond: 'a his service', en dacht dat die het hart op de
goede plaats had zitten. :))

Maar wat een overloos geraaskal van die Hillen. Echt niet om aan te horen.

Jemig Minister is ie ook nog, en .... blijft ie nog lang eigenlijk?

Henk Elegeert