Opwarming van de aarde veroorzaakt koude winters

Fri Dec 24 13:11:10 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De ijskoude winters die onder meer Europa hard treffen zijn
> deels het gevolg van de opwarming van de aarde, zo blijkt
> uit nieuw onderzoek.

  D e e l s  ?
  Waar zijn ze dan *nog meer* het gevolg van ?

  Het rare van pseudo-wetenschap is dat men er alles mee kan
  aantonen: nu wordt het weer warmer als de temperatuur daalt.

  Een koude winter (de tweede op rij met daartussen een koude
  zomer) zegt - wetenschappelijk beschouwd - niets. Wie derge-
  lijke winters aanvoert als bewijsmateriaal voor wat dan ook,
  is per definitie onwetenschappelijk bezig.

> Hoe beïnvloedt dat ons winterweer? De warmte van de zon kan dieper
> doordringen dan ooit en zorgt voor een enorme bron van hitte in de oceanen.
> “Laten we zeggen dat de oceaan 0 graden Celsius is,” legt onderzoeker Stefan
> Rahmstorf uit. “Dat is veel warmer van de lucht die in de winter boven het
> poolgebied hangt. Dus je krijgt een enorme stroom warmte die de atmosfeer
> van onderen opwarmt. Dat is een grote verandering.”

  Flauwekul ! Het water in de poolzeeen is *per definitie* altijd
  nul graden geweest (immers: de temperatuur van smeltend ijs) -
  er is dus *geen enkele* sprake van een veranderering.

  Men moet kijken naar de hoeveelheid warmte die voordien door ijs
  werd teruggekaast waar zich nu water bevindt dat warmte absorbeert.
  Maar dit heeft met de tempertuur van het water zelf niets te maken.

> Die verandering resulteert in een sterk hogedrukgebied boven de zee die
> normaal met ijs bedekt is. Dit systeem brengt koude poollucht naar Europa.
> “Recente, strenge winters zoals die van vorig jaar of van 2005-2006 spreken
> de opwarming van de aarde niet tegen, maar bevestigen het,” concludeert
> onderzoeker Vladimir Petoukhov.

  Eerst is de lucht warm om een hogedrukgebied te bedenken dat
  extra veel poolwind (waar komt de lucht in die wind dan
  vandaan - uit het warmere Zuiden toch zeker ?) onze kant op
  blaast en als die lucht hier arriveert is de warme lucht
  opeens weer koud.

  Ons klimaat wordt eerder bepaald door de straalstroom die uit
  het Westen nieuwe lagedrukgebieden aanvoert dan door hogedruk-
  gebieden boven de Noodpool.

  Trouwens: in de winter is er op de Noordpool helemaal geen Zon.
  Er valt dus niets op te warmen en dat yinyangen met winterse
  hete en dan weer koude polaire hogedrukgebieden is onzin.

> “Als ik naar buiten kijk, zie ik dertig centimeter sneeuw en
> de thermostaat geeft aan dat het -14 graden Celsius,” merkt
> Rahmstorf vanuit Potsdam op. “Op hetzelfde moment is het in
> Groenland boven nul. En dat in december!”

  Op Groenland heerst in december het donker van de poolnacht.
  Natuurlijk is het daar niet boven nul. Kom nu toch, zeg !