Fwd: [Marxism] Wikileaks hacktivism

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Dec 12 16:51:02 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> WikiLeaks' advocates are wreaking 'hacktivism'

Dit soort Denial of Service attacks zijn mijns inziens zowel verkeerd als
contraproductief. De vrijheid van meningsuiting en de rechtsstaat zijn in
het geding en als je dit soort middelen inzet, dan ondermijn je daarmee de
legitimiteit van je protest en verlies je waarschijnlijk ook draagvlak.
Daarnaast vind ik het mechanisme op zichzelf al verkeerd, het is in feite
een lichte vorm van geweld.

Overigens wordt de ernst van zo'n DDoS aanval wel erg overdreven. Het is
niet meer dan picketing bij een staking of een sit-in, waar ik overigens
allebei tegen ben. Pas als je stelselmatig sites blijft lastigvallen
(zoals nu gebeurt bij Mastercard) kun je het echt vandalisme noemen. Ik
vind het dus erg overtrokken dat die tieners nu nog steeds in de cel
zitten. Dit is niet meer dan een taakstraf waard. Het is in ieder geval
een heel stuk minder erg dan die vroegere adviseur van de Canadese premier
die vond dat Assange maar met een drone geliquideerd moest worden.