Euroblues: Portugese centrale bank luidt alarmklok

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Dec 1 13:24:27 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 1 december 2010 12:48 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks <
fluks at combidom.com> het volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Op,
>
> http://www.telegraaf.nl/dft/8372541/__ECB_wil_Portugal_ook_aan_infuus_EU_en_IMF__.html
> staat,
>  De Europese Centrale Bank (ECB) en het grootste euroland
>  Duitsland hebben er bij Portugal op aangedrongen eveneens
>  hulp aan te nemen uit het noodfonds van EU en IMF.

Kortom: de 'angst' regeert hier. Niet de echte noodzaak, maar ...

> Portugal
>  heeft grote schulden bij buurland Spanje en de ECB wil een
>  domino-effect voorkomen.

Dat lijkt me niet. Ze veroorzaken die eerder zelf.

> De Portugese centrale bank luidde
>  gisteren de alarmklok. Door de noodzakelijke hervormingen
>  van de Portugese economie wordt het bankwezen extra getroffen.

Het format van wegkruipen achter de ruggen is in dus volle gang?
Niemand is er verantwoordelijk voor maar iedereen draait er voor op.
Wordt er bovendien overigens ook niet beter van, en, herhaling ligt al op de
loer.

De echte oorzaken zijn?

> Met alle speculaties over het mogelijk verdwijnen van de
> Euro is het wel aardig de koers daarvan te volgen.

Was een leuk (EU) experimentje, maar helaas ... veel beter zijn we er niet
op geworden.

Henk Elegeert