Begrenzing van incassokosten

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Apr 1 10:33:55 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kan iemand mij uitleggen waarom, als je de kosten wil BEPERKEN, er een
MINIMUM moet worden vastgesteld?
Het lijkt me meer voor de hand te liggen de maatregel te beperken tot
MAXIMA.
De bekende 'marktwerking' krijgt dan tenminste nog een kans ;)

Met andere woorden, hoe zelfstandig denken politici na?

Het kan natuurlijk ook een verbloemde hulp aan voetbalclubs zijn. Ik heb
begrepen dat die financieel in de knel komen, en al minstens één
voetbalclub gered is door een incassomiljonair.

Groet / Cees

PS. €40 voor het openen van een dossier is héél véél geld. Wel eens van
computers gehoord? Het papier van de uitgaande aanmaning en enveloppe
zijn de grootste kosten. Arbeidskosten komen er niet bij te pas!

PPS. Kort geleden werd er gesproken over enkele honderden miljoenen
ziektekostenverzekering én 50% er bovenop aan inkassokosten ;)

Begrenzing van incassokosten
Het innen van buitengerechtelijke incassokosten wordt aan banden gelegd.
Dat schrijft minister Hirsch Ballin (Justitie) aan de Kamer. In de wet
is nu vastgelegd dat incassokosten ‘redelijk’ moeten zijn. Hirsch Ballin
wil dit nader invullen door de kosten te maximeren op een nog te bepalen
percentage van de vordering. Dit percentage moet lager worden naarmate
de vordering hoger uitvalt, om te voorkomen dat de kosten onredelijk
hoog worden. Ook stelt de minister een minimumbedrag voor (van veertig
euro) dat schuldeisers altijd in rekening mogen brengen. Voor dit bedrag
kan een bedrijf een dossier aanmaken en een sommatie versturen, is de
gedachte. De regels, die worden neergelegd in een Algemene Maatregel van
Bestuur, gaan gelden voor vorderingen tot 25 duizend euro. Voor
geschillen over hogere bedragen blijven de huidige regels gelden. Bij
deze conflicten zijn de partijen doorgaans grotere bedrijven, die
volgens Hirsch Ballin eerder hun toevlucht tot de rechter zullen zoeken.
Eind vorig jaar becijferde de landelijke organisatie van sociaal
raadslieden bij gemeenten dat jaarlijks 130 miljoen euro ten onrechte
aan incassokosten wordt opgelegd. De Kamer vroeg daarop om maatregelen.