Klimaatweek: KNMI belazerde de kluit - temperaturen waren lager

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Fri Sep 25 13:47:50 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wie naar de herfstplaatjes van de Noorpool kijkt dit jaar en een jaar
> geleden (die geven het Noordpoolijs op z'n kleinst aan), die ziet dat
> de Noordpool dit jaar aanzienlijk *groter* is dan vorig jaar,
>     http://www.fluks.combidom.com/fluksweb/climate.htm

Na googlen op 'NASA arctic':
http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_timeseries.png
Aangezien de laatste meting (dus méér dan het minimum op 12sept09) in
september 2009 pakweg 5,5 miljoen km2 is en het september gemiddelde voor
1997-2000 7Mkm2 is, is het ruim 20% minder dan gemiddeld.

Volgens de tekst én de grafiek
(http://nsidc.org/images/arcticseaicenews/20090917_Figure2.png) was het
ijs in 2007 én 2008 minder dan in 2009, dus ik begrijp je argumentatie
niet.

> Die zogenaamde 'doorvaart' bij Canada bestaat niet alleen niet maar de
> zaak zit daar aanzienlijk meer potdicht dan vorig jaar. Het Zuidpoolijs
> is eveneens groter dan vorig jaar, maar dat zegt minder.

Is het je bedoeling dat ik dit doorgeef aan de mensen die 'beweren' er
door gevaren te zijn?

> [...]
>    temperatuur meten die een halve graad te hoog uitvalt?' Zo vraagt De
> Mos
>    of Cramer 'de mensen gerust wil stellen dat de door het KNMI
> vastgestelde
>    'ernstige' temperatuurstijging niet is toe te wijzen aan menselijke
> CO2-
>    uitstoot, maar aan foutmetingen van het KNMI?'
> Zo is het maar net. Eigenlijk is het oplichting, trouwens. Net als al die
> items in het NOS Journaal deze week.
>
> Eigenlijk had D66 dit soort vragen moeten stellen maar dit komt
> Paaseiland-bewoner BvdH niet goed uit of zo.

Een vreselijk knullige manier van het KNMI om hier mee om te gaan.
Ze hadden hier zelf mee naar buiten moeten komen om hun geloofwaardigheid
niet te beschadigen.

> [...]
> hitte-
>    of koudegolf.
>    'We hebben mediastilte ingelast', klinkt het aan de andere kant van de
>    lijn na vragen over de oorzaak van de fout. 'We hebben voorlopig
> helemaal
>    geen commentaar.'
>
> Mijn voorspelling: de 'verkeerde meting' is het gevolg van het broeikas-
> effect. Hoe groter dat effect, hoe verkeerder de meting. Uiteraard ligt
> het allemaal aan de mens en aan het afsmelten van die duivelse poolkappen.
>
> Uiteraard zullen we de komende jaren meer van dit soort zaken zien.

Aangezien jezelf door een gele bril kijkt én niet onderkent dat je
daardoor een deel van het brede spectrum niet waarneemt, lijkt die laatste
bewering mij te stellig ;)

Groet / Cees