Balkenende: ik was niet in vorm

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 19 13:44:42 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://binnenland.nieuws.nl/569068/balkenende__ik_was_niet_in_vorm
"
Balkenende: ik was niet in vorm

(Novum) - Het was niet mijn beste wedstrijd. Ik was niet in vorm. Dat
zei premier Jan Peter Balkenende (CDA) vrijdag in een reactie op zijn
optreden tijdens de algemene beschouwingen deze week. "Je kunt een dag
hebben dat je je wat minder senang voelt in het debat."

Aan het eind van het debat zegde ongeveer een derde van de Tweede
Kamerleden het vertrouwen in het kabinet op. Een motie van wantrouwen
van VVD-leider Mark Rutte werd gesteund door de SP en PVV. De
oppositie vindt dat het kabinet in deze economische crisis te weinig
daadkracht toont.

De motie van wantrouwen laat echter onverlet dat de begroting voor
volgend jaar vrijwel ongewijzigd door de Tweede Kamer is aangenomen,
benadrukte Balkenende. "Daar gaat het om."

De motie van Rutte kwam verder niet onverwacht, zei de premier. "Ik
wist dat dit zou gaan gebeuren. Ik denk dat de motie niet te voorkomen
was geweest." De vraag is ook of de VVD werd gedreven door
inhoudelijke argumenten. "Ik kreeg de indruk dat het ging om politieke
profilering."

De kritiek van de oppositie -ook van D66 en GroenLinks- was fel
gericht tegen de persoon van Balkenende. Dat er op de man werd
gespeeld, doet hem niet zo veel. "Maar willen wij op deze manier zo
een politiek debat met elkaar voeren?" Het zou volgens hem ten koste
kunnen gaan van de inhoud.

Balkenende heeft zijn zwakke optreden ook toegegeven tijdens de
ministerraad, zo zei hij tijdens zijn wekelijkse persconferentie. Na
afloop van het kabinetsberaad had onder anderen partijgenoot en
minister van Verkeer Camiel Eurlings zich in vergelijkbare termen
uitgelaten. "Iedereen realiseert zich dat het debat beter had kunnen
gaan."

De overige bewindslieden prezen de premier of hielden zich op de
vlakte. Minister voor Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der
Laan (PvdA) sprak van een 'heftig debat', waarin 'grote woorden zijn
gevallen' waarop Balkenende 'koel en waardig' antwoordde. Minister van
Financiën Wouter Bos (PvdA) deed de kritiek op zijn premier af als
'totaal niet interessant' en wees er op dat de oppositie 'totaal
verdeeld' is over de vraag hoe Nederland uit de crisis moet worden
geleid.

Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) liet weten
'geen mening' te hebben over het optreden van Balkenende. Minister
voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie) liet zich
optimistisch uit. "Ik loop al een tijdje mee, maar ik heb nog nooit
gezien dat een begroting zo goed door de Kamer is gegaan, zonder één
wijziging." Het optreden van Balkenende was volgens hem 'adequaat'. En
Rutte, die 'keek met een schuin oog naar rechts', naar de PVV, toen
hij zijn motie indiende, aldus Rouvoet.
"

Minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie) liet zich
optimistisch uit. "Ik loop al een tijdje mee, maar ik heb nog nooit
gezien dat een begroting zo goed door de Kamer is gegaan, zonder één
wijziging.", is wel de meest beschamende opmerking die je in een
democratie kunt maken, dunkt mij. Wat is er dan wel niet allemaal mis
gegaan?

Hoezo, ' Balkenende: ik was niet in vorm' ? De 'vorm' waarin dit land
word bestuurd is in toenemende mate eveneens een beschamende. Welk
succes heeft ie precies op het oog? Wat is de inhoud? Waar gaan we
heen, welke keuzes liggen er voor, welke gaan we maken en vooral
waarom.

Wat moet ik met een open deur, maar eveneens in democratisch opzicht
de meest onnozel opmerking mogelijk, als een ' verdeelde oppositie'  ?
 Waarom zou die onverdeeld moeten zijn? Wat in godsnaam moet Nederland
aan met zo'n opmerking, anders dan gaan twijfelen aan geestelijke
vermogens van de maker ervan, zelf, te weten J.P. Balkenende?!! Welk
een kotsmisselijk(e) fatsoen(snorm) gaat hier achter schuil?

En wat zegt Balkenende tegen Rutte op het toppunt van diens eigen
onvermogen om aan het debat uit zijn carrièrevorm te geven? "Minister
Balkenende: Mijnheer Rutte, ik ken u al jaren en ik moet echt in alle
eerlijkheid zeggen dat ik u echt wel eens beter heb meegemaakt. Ik
vind het buitengewoon merkwaardig ..."!!

Precies dit onvermogen, dit gebrek aan zelfinzicht, aan zelfbesef, het
niet door hebben dat ie zelf de oogkleppen op heeft, geen enkele
aanwijzing ook dat er mogelijk een grotere, diepere en bredere
context/inzicht is dan die van hemzelf, geeft toch ook geen enkel
vertrouwen meer dat dit land nog verder kan met deze Minister
Predikant. Juist gezien, en in het perspectief van de crisis die
opgelost moet gaan worden !!

En, waar beroept Balkenende zich op als het gaat om aan de juistheid
van diens dwaze visie steun te verlenen? Of anderen, zoals een Obama,
Brown en anderen die bereid zijn diens dwaze idee te volgen, meer
niet.

Niet de juistheid van diens aanpak, maar de aanpak zelve, die nog op
geen enkele manier diens inherente juistheid heeft bewezen, of
aantoonbaar juist is. Het gaat hem ook niet om het bewijs voor zijn
oplossing, maar juist of anderen bereid zijn daar ook in te trappen.
Men heeft dus gewoon kompleet gelijk als men twijfelt aan de 'visie'
van Balkenende, want het betreft geen visie in de ware betekenis van
het woord.

Wat nou, 'samen' !?!  Niet één wijziging !!! Hallo, niet één wijziging
!!! Wie draagt hier nu effectief bij aan de 'wij vs zij' cultuur?

Verdeel en heers de oppositie ...  Dit kabinet heeft geen visie, en
hebben anderen een andere/betere visie?

En wat doet Balkenende, die noemt het gotspe dat er anderen zijn met
een andere, mogelijk betere visie. Een debat over inhoud, had daar
over kunnen gaan, maar juist Balkenende heeft geen inhoudelijk plan
dat hij kenbaar wil maken. Er valt nu niets te toetsen, en een beeld
van mogelijk te maken keuzes blijft daardoor buiten beeld.

En opnieuw (ver)wijst hij naar anderen: '... dan krijg je ook geen
goed debat'. Alsof hij daar alleen over gaat !! Maar, wie pleegt hier
obstructie, wie maakt het inhoudelijke debat volstrekt onmogelijk?

Hoe komt het dat er 'samen' niet één wijziging tot stand is gebracht ?
Wie is daar verantwoordelijk voor !! Drie dagen lang heb ik dus voor
niets zitten kijken of er ook misschien ook maar één wijziging tot
stand zou kunnen komen. NIETS !! En een of andere klootzak zegt dat
hij zijn dag niet had, 'ik was niet in vorm' !! Amehoela ... En
bovendien, wat moet je aan met iemand die niet in vorm is? Die stel je
toch ook niet op, wel?  En/Of gaan we de debatten over doen?

Waarom trekt de TK haar/de regie(rol) naar zich toe (als ie zelf
aangeeft niet in vorm te zijn)?
Waarom laat die TK zich strategisch op achterstand zetten? Hoe wil die
haar controlerende rol nu nog vorm kunnen geven? Wat gaat die
uberhaupt controleren? ... of krijgen ze alsnog 3x hun jaarsalaris.

65 miljoen jaar geleden hadden de Dinosauriërs een slechte dag ...

Henk Elegeert