16j Jessica Watson crashed tijdens proefvaart

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 10 10:17:26 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 9 september 2009 22:50 heeft Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl>
het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Heeft toch wel radar (short range).
> http://www.brisbanetimes.com.au/photogallery/travel/travel-news/jessica-watson-limps-back-into-port/20090909-fgdo.html?selectedImage=0
> Foto's 2/21 en 3/21
>
> Dus alarm harder of lichter slapen.

Of goed/beter voorbereid? ;)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/429046/2009/09/10/Laura-acht-kans-op-botsing-met-vrachtschip-nihil.dhtml
"
Laura acht kans op botsing met vrachtschip nihil

Laura Dekker (13) is verbaasd over de botsing van de 16-jarige
solo-zeilster Jessica Watson met een vrachtschip. Een dergelijke
botsing kan met Laura's schip niet snel gebeuren, door alle
veiligheidsapparatuur aan boord.
De familie Dekker vermoedt dat haar veiligheidsapparatuur lang niet zo
geavanceerd is als die van Laura. Of dat hij niet aan stond. Laura
krijgt al alarm als een schip op 20 kilometer afstand is en recht op
haar afvaart. ,,Er wordt nog een tweede alarm in mijn schip ingebouwd,
waar ik niet doorheen kan slapen. Dus ook als ik slaap, heb ik genoeg
tijd om de situatie in te schatten en te reageren.''

Het alarm maakt onderdeel uit van het AIS 'Automatic Indentification
System', waarmee Laura's schip Guppy is uitgerust. Dat systeem zendt
digitale informatie vanaf Guppy naar andere schepen over een afstand
van veertig kilometer, en andersom.
"

nonstop unassisted ... ? ;)

Hoewel, tijdens de slaap kun je niet echt veel. Slaapwandelen mss.

Henk Elegeert