PVV+PvdA (2)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Sep 8 10:27:56 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En en ander hangt in een het eu kader; (besluit(en) van de Europese
Raad van Tampere), zie:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vh83ulgeffwo?ctx=vg9il2ssv4y1&tab=2

http://www.ser.nl/nl/educatie/scriptieservice/themas/arbeidsmarktvraagstukken/arbeidsmigratie/ser-publicaties.aspx

http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2007/april%202007/04.aspx

"
“Als het economisch goed gaat, wordt het migratiebeleid liberaal”
Volgens Groenendijk betekent het SER-advies een omslag in het denken
over arbeidsmigratie. Al stelt hij nadrukkelijk dat migratie op de
lange termijn geen oplossing is voor demografische problemen als
vergrijzing. “Nee, hooguit op korte termijn.
"

http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2007/juni%202007/04.aspx
"

Politici kunnen hoog en laag springen, maar de internationale
arbeidsmigratie heeft een eigen dynamiek en trekt zich weinig aan van
regelgeving.

Die les kunnen we trekken uit de studie van Tesseltje de Lange naar de
pogingen van verschillende kabinetten na de Tweede Wereldoorlog om de
arbeidsmigratie te reguleren.

Links, rechts, rood, groen, blauw of paars. Het maakt allemaal niet
veel uit welke politieke kleur de Nederlandse kabinetten hebben: de
regelgeving heeft weinig invloed op de arbeidsmigratie. Tijdelijke
toelatingsregelingen of quota houden of juridisch geen stand, of
worden onder druk van economische wetten aangepast. Dat begon al in
1947, zegt De Lange. “Nederland zou 500 Italianen toelaten. Drie
maanden later waren het er al 1000 en een jaar later 3000.”

Ook zogenaamde tijdelijke toelating werkt niet. Midden jaren vijftig
kaartte het parlement de paradox aan van het stimuleren van emigratie
uit Nederland en tegelijkertijd werving van gastarbeiders. Emigratie
was permanent en immigratie was tijdelijk van aard, reageerde
toenmalig minister van Sociale Zaken Suurhof.

“Minister Marga Klompé merkte in 1960 op dat Nederland die
tijdelijkheid niet sluitend had geregeld”, zegt De Lange. “Maar haar
waarschuwing werd in de ministerraad weggewuifd. Iedereen dacht dat
die tijdelijkheid goed genoeg geregeld was.”

Tot 1970 kende Nederland geen illegale arbeid. Iedereen die
binnenkwam, kon rechtmatig aan de slag. De Nederlandse maatschappij
maakte zich vlak na de Tweede Wereldoorlog ook niet zo druk. Werk zat
en de gastarbeiders namen veel vervelend werk voor hun rekening. Ook
de vakbonden waren blij. Gastarbeiders zorgden juist voor meer
werkgelegenheid.

Visumplicht

Toen Nederland in 1968 te maken kreeg met een economische dip was het
buitenlandse arbeidspotentieel plotseling niet zo welkom meer. De
regering verscherpte de visumplicht en via een arbeidsmarkttoets
moesten werkgevers eerst op zoek naar nationale arbeidskrachten. Veel
effect had het niet. De toestroom van buitenlandse werknemers werd
weliswaar minder, maar dat gold zeker ook voor de uitstroom. “Turken
en Marokkanen dachten wel drie keer na voor ze Nederland verlieten”,
zegt De Lange. “Als ze terug naar hun land gingen, kwamen ze er daarna
niet zomaar meer in.

Bureaucratie

Tijdelijke toelatingsregelingen en quota zijn veel genoemd in tijden
van economische recessie, maar nooit effectief gebruikt, vertelt De
Lange. “Juridisch houden ze geen stand of het bedrijfsleven pikt ze
niet. De bedoeling is dat ze het volk rustig houden door de indruk te
wekken dat het er niet teveel worden. Of om het bedrijfsleven zoet te
houden dat ze er wel 10.000 krijgen.”

Wat wél invloed heeft op de arbeidsmigratie is de drempel die de
ambtenarij opwerpt. Uitgebreid antecedentenonderzoek of een woud van
bureaucratie houdt door de jaren heen veel arbeidsmigranten tegen.

Volgens de promovenda aan de Nijmeegse Radboud Universiteit gebeurt
dat nog steeds. Zo wordt in het recente, door minister Donner van SZW
omarmde SER-advies arbeidsmigratie opgemerkt dat de uitvoering beter
moet. Kenniswerkers moeten makkelijker toegang tot ons land krijgen en
binnen twee weken een werkvergunning op zak hebben. Problemen,
bijvoorbeeld met automatisering, rekken deze termijn al op naar drie
weken. Maar wat misschien wel erger is: de uitvoerende instantie, de
Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) houdt er een eigen
interpretatie op na, vertelt De Lange. Zo moet een kenniswerker
toegelaten worden als hij of zij 45.000 euro kan verdienen.

Arbeiderswijken

Die angst van ambtenaren heeft een historische achtergrond. Nederland
heeft fouten gemaakt. Zo was minister Polak van Justitie in 1969 de
eerste die zich voorzichtig afvroeg of al die arbeidsmigranten geen te
zware last vormden voor de Nederlandse arbeiderswijken. Zijn zorg werd
achteloos weggewuifd. Het komt allemaal goed, zo dachten de meeste
politici, maar de ambtenarij waarschuwde.
Arrogant

Quotaregelingen werken niet, evenmin als tijdelijke toelating.
Maatregelen als strengere visumeisen en een arbeidsmarkttoets zijn
zelfs contraproductief. Moet dat tot de conclusie leiden om alle
regels op dit terrein maar af te schaffen?

“Nee, dat gaat te ver”, reageert De Lange. “Dan maak je het de
werkgever te makkelijk mensen van buiten te halen en blijft een groep
aan de kant staan. Bijvoorbeeld de derde generatie allochtonen, maar
ook mensen die illegaal in Nederland verblijven, waaronder
uitgeprocedeerde asielzoekers die niet weg kunnen en Filippijnse
‘domestic workers’ die nu geen legale status kunnen krijgen. Kijk nou
eerst eens naar die groepen. Dat verwijt ik ook de vakbonden. Zij
zetten zich onvoldoende in voor hen. Wat maakt het uit of werknemers
papieren hebben of niet? Bonden richten zich, in tegenstelling tot
bijvoorbeeld de Britse bonden, te zeer op nationale solidariteit. De
Nederlandse vakbeweging omarmde de gastarbeiders in de jaren zestig
omdat ze voor meer werkgelegenheid zorgden. Nu overheerst de angst om
werk voor eigen mensen te verliezen.’

‘Staat, markt en migrant, de regulering van arbeidsmigratie naar
Nederland van 1945 tot 2006’ is te verkrijgen bij uitgeverij Boom
Juridische Uitgevers.
"

http://www.migrationwatchuk.org/briefingPaper/document/19
"
Conclusion
6. Nobody disputes that limited immigration is beneficial but it is
very hard to see how mass immigration can be in the interests of
trades union members. Unskilled immigration puts downward pressure on
wages while skilled immigration reduces the incentive for employers to
train and re-train British workers. Furthermore, it is working class
areas which are most affected by the additional pressure on housing,
schools and hospitals.

"

Ik zoek nog even verder ...

Henk Elegeert