Banken mogen geen 'geld scheppen'

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sat Sep 5 19:31:35 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mismatch is de gebruikelijke term, geen verzinsel van mij. Het is
> overigens geen gelegaliseerde valsemunterij, wat niet wil zeggen dat het
> ok is. Als het openlijk gebeurt en de klant dus weet dat hij belegt in
> plaats van spaart, dan is er niks mis mee.

We hebben het niet over beleggen en sparen! We hebben het over
kredieten en het ontstaan van geld. Waarom zoveel mist opwerpen?
Het gebeurt niet openlijk. Bankmedewerkers hebben zelf amper benul hoe
het systeem werkt laat staan klanten.

Maar als het openlijk zou
> gebeuren, zou de mismatch noodgedwongen veel lager zijn omdat mensen er
> geen trek in hebben.

Wat een vreselijke term toch.

> Het laag houden van de rente door de centrale bank kun je wel degelijk
> gelegaliseerde valsemunterij noemen, maar slechts in dezelfde zin waarin
> je belasting gelegaliseerde diefstal kunt noemen.

> Iedereen is een erg radicale optie, een waar ik veel sympathie voor heb
> overigens. Maar ik zat te denken aan niemand. Ik vermoed dat beide op
> hetzelfde zullen uitkomen: de goudstandaard en verwante systemen.

Wat is het nou: iedereen, niemand of de overheid? Bij niemand zijn we
weer af bij de ruilhandel.
De goudstandaard is complete brain dead. Plutocratie en horigheid is
daar de uitkomst van.