Zonnekracht uit Sahara

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Mon Oct 26 19:49:06 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/265372/2009/10/23/Nederlander-gaat-Saharaproject-leiden.dhtml
Nederlander gaat 'Saharaproject' leiden
DÜSSELDORF - De Nederlander Paul van Son wordt de topman van Desertec,
een nieuw ambitieus project om in de Sahara met hulp van zonnecellen
energie op te wekken voor Europa. Dit hebben ingewijden bevestigd
tegenover het ANP.

Van Son is meer dan 25 jaar werkzaam in de energiesector, onder meer bij
de Duitse tak van Essent die is overgenomen door energieconcern RWE.

De vennootschap Desertec is opgericht door een aantal toonaangevende
ondernemingen, zoals Deutsche Bank en de energieconcerns Eon en RWE. De
benoeming van Van Son wordt nog deze maand verwacht. Zijn eerste taak is
het opstellen van een ondernemingsplan. (ANP)

Meer details op:
http://www.desertec.org/en/press/press-releases/090713-01-assembly-desertec-industrial-initiative/

Een fors aantal vierkante kilometers van Noord-Afrika vol zetten met
zonnepanelen en de stroom via kabels naar Europa geleiden.

Heel apart dat, terwijl heel grote bedrijven dit gaan trekken, op de
website gevraagd wordt om donaties!

Waarschijnlijk doordat zowel van het bedrijf Desertec en de organisatie
Desertec sprake is.

Die donaties zijn dus weggegooid geld.

De verwachting is ook (herinner ik me van een tijd geleden) dat de
beveiliging van het uiteindelijk project een kritieke factor zal zijn.

Groet / Cees