Iers referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Oct 4 20:03:47 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4 oktober 2009 18:16 schreef Karst de Jong <karstdejong at yahoo.co.uk> het
volgende:

> --- On Sun, 4/10/09, Henk Elegeert <hmje at home.nl> wrote:
> >

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zeg,

--- On Sun, 4/10/09, Henk Elegeert <hmje at home.nl> wrote:

> Nu heet het: dat velen - bij het vorige referendum - niet
> wisten waarom ze
> 'Nee'  stemden.
> Die zijn me een partijtje dom die Ieren !!!  Ze zijn
> nu veel beter - zij
> het, zeer eenzijdig - geinformeerd, en nu stemmen zelfs
> 'Nee' stemmers voor
> ... Kijk: Nu zijn het slimme Ieren !!!

 Gelul Henk.

Gelukkig maar, Karst. :)
Ben desondanks blij met de (her)bevestiging van mijn verhaal.

> Martin heeft opnieuw onderhandeld.

Om de Ieren van de (angst)schijterij af te helpen? :
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vi0vm0qc04wi
"
..
Maar op de laatste Europese top onder leiding van het toenmalige Franse
voorzitterschap
i<http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhvijwlrvlus> met
president Nicolas Sarkozy
i<http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vi0w2tg1f6zs>,
bereikten de Europese leiders
i<http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vg9il2ssv4y1>een
compromis dat de Ierse angst voor een ingrijpende Europese inmenging
in
bepaalde facetten van het landelijke politieke beleid moet wegnemen.
..
"

Let wel: 'compromis dat de Ierse angst .."

Welke Europese gedachte gaat hier nu precies achter schuil, Karst? En,
'landelijke politieke beleid', wat hebben de Ieren daar zelf aan? Je weet
wel, dat 'Europa' van de Burgers ... ? ;)

Als je geen angst voor 'ingrijpende Europese inmenging in bepaalde facetten
van het landelijke politieke beleid', hoef je daar toch ook geen
compromissen voor te bereiken, wel?

Kortom: de angst is, nu: was een gegronde angst. Wat hebben ze nu precies
bereikt?

> Ganley stapte veel te laat in de campagne en deze keer hebben alle partijen
> zich veel beter ingezet voor een 'Ja'.

Precies ...  de politiek !!
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vi8gbdiep3wj?ctx=vhg2o6nswyzr
"

Describing the new EU guarantees obtained by the irish government on
Ireland's full sovereignty over moral issues, taxation and military
neutrality, the businessman said the Yes forces have "resorted to lying in
their desperation."

"[The Yes side has] utter contempt for the democratic decision of the Irish
people, the Dutch people, the French people and indeed, all of the citizens
of Europe," he said, referring to earlier Irish, Dutch and French No results
on EU treaty referendums.

"

Zou je kunnen zeggen dat het Ierse Referendum zich ((al) te)) snel heeft
aangepast aan 'de werking' (zoals) verlangt door Europa? Of kunnen de Ieren
op elk gewenst moment zelf (weer) een referendum uitschrijven? Vertel me,
Karst, wat is er overgebleven van de status van het Ierse referendum. Of
krijgen ze die nu (wellicht) terug van de EU, nu ze (eindelijk) 'Ja'
hebben gezegd (tegen: ingrijpende Europese inmenging in bepaalde facetten
van het landelijke politieke beleid) ? Abortus, vloeken tegen de kerk,
Euthanasie, ...  etc, of bedoelen ze andere zaken ?

Wat zou er trouwens op tegen zijn om die conservatieven daar eens los te
schudden van hun grip op de/hun maatschappij?

> De vorige keer was er een slechte informatie voorziening

Met dat lulverhaal kwam ook Balkenende aanzetten, weet je nog?

die was veel beter deze keer.

Balkenende scheet al in zijn broek bij de gedachte nog een keer een ferm
"Nee" om de oren te (kunnen) krijgen. Weg dan alle aspiraties op een
wereldleideraschap ... :)

> Maar uiteindelijk is het zo dat de economische omstandigheden de bevolking
> voor een geheel nieuw perpectief plaatste.

Vertel, Karst ... want deze uitspraak vind ik een hele boeiende ...

In de Ierse Republiek zijn ze wel gewend aan referenda. Het is iets dat de
> grondwet daar voorschrijft. Hopelijk hoeft dit nu niet weer.

Het hoeft nooit meer, Karst. Ze zitten immers als ratten in de (EU)val.

> En kunnen we mooi verder.

Waarmee eigenlijk?

Henk Elegeert