Iers referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Oct 4 16:37:31 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4 oktober 2009 12:38 schreef Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl> het
volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een leuk boek: 'Niemand regeert' van Marc Chavannes.

Lijkt me ook. :) Voel me er zeer door gesterkt in mijn opvattingen. :) Ik
pleit immers al jaren voor een grotere betrokkenheid van burgers bij de
politiek. Een andere 'democratie' ook, een duidelijker rol voor de TK, etc
.etc ..

Wel zeer benieuwd wat D66 met de conclusies gaat doen. Met name 'het vrije
markt' denken, de rol van decentralisatie, etc etc...

Heb in dat opzicht ook gepleit voor een andere rolopvatting door D66 als het
gaat om partij politiek, en die om te vormen in de richting van
mondige/krtische (zo je wilt) burgers, en hen te sterken in het bereiken van
hun doelen.

Helaas,.tot nog toe wil Pechtold slechts een nieuw wasmiddel dat witter wast
dan Wilders ... of zo iets. Van de onderliggende onvrede wil ook hij niets
weten. Enfin: ook het EU denken (het NEE van de Nederlanders) zegt genoeg,
lijkt me. De kreten worden nog korter en nietszeggender, kortom: een reclame
boodschap.

Voor wat meer info:
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/42352708/

Henk Elegeert

zie ook:
http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/
of
http://selectie.nrc.nl/product.php?productid=808
Niemand regeert
*Marc Chavannes*
 €  19,90 "
‘De Nederlandse overheid is als een broodje zacht open asfaltbeton. Twee
identieke zachte happen met een toegankelijk lijkende harde laag ertussen.’
Dat ontdekte Marc Chavannes na zijn terugkeer uit Frankrijk en Amerika.
Nederland heeft zich bekeerd tot een ingrijpend marktdenken, zónder helder
idee over wat we van de overheid blijven verwachten. Vaak omdat ‘het moest’
van Europa. Meestal was het een welkome (schijn-)bezuiniging.
De vermarkting van het openbaar bestuur heeft geleid tot privatisering van
de politiek. Het onderscheid tussen publieke en private taken is zoek. Het
call center van de belastingdienst is niet behulpzamer dan dat van kabel of
bank.
Chavannes verbaast zich over de eindeloze besluitvaardigheid rond
rekeningrijden, de verloren beroepseer en de provinciale dans om de
energiemiljarden. Over het blind vertrouwen in de maakbaarheid van de
samenleving en de alkunde van computersystemen.
Als correspondent in eigen land beschrijft hij hoe Nederland zichzelf
bestuurt: met een mengsel van grootspraak en uitstel-als-oplossing. Beide
zorgen voor voldongen feiten. Niemand heeft het hier ooit gedaan. Niemand
regeert.
Een boek voor iedereen die wil weten hoe Nederland ervoor staat na Paars,
Pim en de ontploffing van het zelfbedieningskapitalisme. Een boek over de
verpulvering van democratische politiek. Een pleidooi voor
doe-het-zelf-democratie.
"