Kandidaatstelling D66 voor gemeenteraadsverkiezingen levert in Zaanstad 24 aanmeldingen op.

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Oct 2 20:36:29 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik kan nog geen namen bekend maken, omdat de aanmelding welliswaar gesloten
is , maar er voor een aantal aanmeldingen nog een regelementaire check
tegenover de ledenadministratie uitgevoerd moet worden, maar neem van mij
aan dat we een kwalitatief goede mix van oudgedienden en relatief nieuwe
D66-ers hebben. Ik kan mij nog heel goed de situatie eind jaren '80 begin
jaren '90 herinneren toen we bij uitstekende peilingen en resultaten 6
zetels in de Zaanse raad haalden, waarbij we met moeite ca 12 kandidaten op
de lijst kregen, waarvan 6 verkiesbaar wilden zijn. Nu zitten we in een luxe
situatie ( 24 kandidaten, waarvan 12 verkiesbaar) en hebben we
waarschijnlijk al een eventuele "gelukszoeker" onderkend, waarvan wij hopen
dat deze persoon ook door de leden onderkend wordt.
Ter informatie: Zaanstad kent veel kritische / ontevreden burgers, maar D66
is doordat wij de thans lopende periode niet vertegenwoordigd waren in de
raad daar weinig aan kunnen doen. Het afgelopen jaar is de afdeling gestaag
gegroeid , van 40 naar ca 65 leden. Misschien is dit een indicatie van de
ontevredenheid...
Wie de klus het beste kan klaren wordt allereerst bepaald in de periode t/m
17 November. Op 16 November is de uitslag van onze interne verkiezingen
bekend en op 17 November wordt onze lijsttrekker gekozen.
Overigens is , zoals je misschien weet, de politieke situatie in Zaanstad
altijd al moeilijk geweest: een PvdA die op regenteske wijze regeert,
ondanks dat ze van (ooit) 18 van de 39 naar 9 van de 39 zetels gevallen zijn
en naar verwachting in maart evenveel of nog minder zetels dan D66 halen.
Door de leden te overtuigen om een goede mix van ervaren rotten in het vak
en goed gekwalificeerde, vaak jonge nieuwkomers op de lijst te zetten,
zullen we het waarschijnlijk de komende 4 jaar wel als raadsfractie en
mogelijk collegepartij uithouden.

Ernst Debets/
Zaanstad