Klink uit de bocht?

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Nov 19 12:30:34 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat een onchristelijke houding voor een CDA-minister is dit?
Met die psychiaters lijkt me zelfs een ambtsmisdrijf.

Groet / Cees

http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/home/%
29/components/financien/rtlz/redactie/column/118_column_Heertje_De_Kadavermentaliteit_van_Ab_Klink.xml

Column Arnold Heertje

Artsen, die aan de druk van de moeders toegeven, worden door onze
Minister van Volksgezondheid, Ab Klink bedreigd met de tuchtrechter.
Deze opmerkelijke rechtlijnigheid is de bewindsman al eerder opgebroken
bij het uitvoeren van het rookverbod. Rechtlijnigheid en dehumanisering
van de samenleving liggen niet ver uit elkaar, indien voorbij wordt
gegaan aan andere oplossingen, die slechts enig inleven vergen in de
positie van de “boosdoeners” die door hun patiënten op hun medische
professie worden aangesproken.

Kadavermentaliteit
Minister Klink en zijn staatssecretaris Bussemaker bouwen achter de
schermen een bedenkelijke kadavermentaliteit op. Zij hebben kans gezien
honderden psychiaters tegen zich in het harnas te jagen, die zich niet
willen onderwerpen aan hun eis op de facturen voor psychische bijstand
melding te maken van diagnose en behandeling van een geestelijke
stoornis.

Geheimhouding
De psychiaters beroepen zich op hun geheimhoudingsplicht, waarvan de
handhaving cruciaal is voor het welslagen van de behandeling. Dat beroep
is dan ook terecht. Minister en staatssecretaris geven niettemin de
Nederlandse Zorgautoriteit opdracht de psychiaters te vervolgen, omdat
zij zich schuldig maken aan een economisch delict.

Intimidatie
Ik heb de uitvoering door de ambtenaren van de NZA onder ogen gehad. Ik
gruw van de intimiderende brieven, die bol staan van dreigementen door
mensen die ver afstaan van de werkvloer van de psychiaters en hun
patiënten. Omdat ik deze attitude helaas herken heb ik het daarbij niet
gelaten. Contacten met de zorgverzekeraars hebben mij geleerd dat deze
de DBC gegevens in de geestelijke gezondheidszorg helemaal niet nodig
hebben.

Gevolgen
De gevolgen blijven niet uit. Tientallen psychiaters zijn met hun
praktijk gestopt, verscheidene behandelen hun patiënten zonder een
rekening te schrijven en er zijn er die een andere invulling van hun
beroep veinzen. Klink en Bussemaker handhaven hun handelwijze ook jegens
patiënten, die geen aanspraak maken op de vergoeding van hun
verzekeringsmaatschappij en jegens de slachtoffers van de vervolging in
de Tweede Wereldoorlog en leden van het verzet. Ik heb er verder geen
woorden voor.