D66 negeert 'Dag van Europa'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat May 9 16:34:05 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 9 mei 2009 11:32 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Opmerkelijk: De D66-website maakt geen gewag van de 'Dag van Europa'.
> Zelfs de Europa-pagina,
>   http://www.d66.nl/9359000/1/j9vvi2bg8d80sun/vghpm7u9vdea
> verzwijgt het heugelijke feit van de Dag van de Eenwording.
Verzwijgen is net its teveel gezegd:
http://www.d66.nl/9359000/1/j9vvi2bg8d80sun/vi4thsjnwrum?ctx=vhopg90lkduz

"
woensdag 6 mei 2009
De week van onze Europese kandidaten: Gerhard Mulder (nr. 4)

In aanloop naar zaterdag 9 mei – de Dag van Europa – presenteren we
onze kandidaten voor de Europese verkiezingen.
"

> Er wapperen ook al geen sterrepoort-vlaggen bij overheidsgebouwen.
> Mogelijk wil men de burger niet onnodig kwetsen met de Euro-verkiezin-
> gen in het verschiet ?

Maar inderdaad, een wel erg karig initiatief voor een partij die en -
dat bij voortduring - maar van de daken schreeuwt: VOOR Europa te
zijn.

> Overigens (geen grap): de Nederlandse bank gaat Euro-biljetten lakken.

Wat zijn zoal de nevenfuncties van die Bank- directeur?

> De burger heeft er al jaren lak aan - maar nu gebeurt het ook *echt*.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article726337.ece/Nieuwe_directeur_H._Brouwer_van_Nederlandsche_Bank_is_tevreden_over_stabiliteitspact_EMU_heeft_kenmerken_van_een_avontuur
"
Grootste dwarsliggers in Amsterdam waren de Fransen. Die komt hij
straks, bij de vergaderingen van de Europese Centrale Bank, weer
tegen.

Er is geen tumultueuzer einde denkbaar voor een thesaurier-generaal,
een van de hoogste verantwoordelijken voor het beleid van de harde
Nederlandse gulden. Na keiharde onderhandelingen in juni laat hij een
afscheidscadeau achter voor zijn departement, dat er niet om liegt:
een verdrag dat definitief het einde betekent voor de gulden, al komt
er een euro voor in de plaats.

Na de ingelaste top van Noordwijk in mei leek er geen vuiltje meer aan
de lucht voor de Economische en Monetaire Unie en het bijbehorende
stabiliteitspact, dat strenge eisen oplegt aan de deelnemers. 'Ik
dacht dat we klaar waren. Ik vroeg me af hoe ik in hemelsnaam de Top
van Amsterdam moest doorkomen. Nog snel even een paar bridgepartners
regelen. Maar het werd toch nog zeer interessant.'

De Fransen eisten een aanpassing van het stabiliteitspact. Er mochten
niet alleen harde monetaire regels in staan, maar er moest ook
aandacht komen voor beleid ter bestrijding van de werkloosheid, en er
moest een betere 'economische coördinatie' komen.

In die laatste eis zat het venijn voor monetaire preciezen zoals
Brouwer, die willen dat het monetaire beleid exclusief wordt bepaald
door strenge centrale bankiers.
"

Over welke *strenge*  centrale bankiers ging dit dan?

Overigens, wat zeikt D66 in het eigen verkiezingsprogramma:
"
Tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement vragen de
oplopende werkloosheid, de aftakeling van de traditionele industrieën,
de waardeverliezen van pensioenfondsen, en het tekortschietend
toezicht van nationale banken om politieke antwoorden en maatregelen.
..."

Mij lijkt dat je (alvorens ...) een en ander aan de burger hebt uit te
leggen, toch ?

En als nu toch met de Franseslag aan de rente/regels wordt getornt,
waar horen we Zalm en de zijnen dan nu niet?

Of leven we al in verschillende werkelijkheden? Waarbij de ene
afspraken maakt en de andere nog afspraken wil maken?!!

Wie ziet er *eigenlijk* toe op de naleving?

Henk Elegeert