Sophie in 't Veld: Wijzer word je door meer over jezelf te leren

Sat May 9 11:52:05 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Humanistisch Verbond
Datum: 6 mei 2009

Geluk en wijsheid volgens Sophie in 't Veld: 'Wijzer word je door meer over
jezelf te leren.'

Hoe worden humanisten wijs en gelukkig? En hoe helpt het humanisme om dat
te bereiken? We vroegen het in de serie 'Geluk en wijsheid' aan
verschillende mensen die het humanisme een warm hart toedragen gevraagd.
Deze week vertelt Sophie in 't Veld, de nieuwe voorzitter van Stichting
Humanistische Omroep (HUMAN) en lid van het Europees Parlement (D66), over
wat haar inspireert. 'Wijzer word je door meer over jezelf te leren.'

Wat betekent humanisme voor je?

Humanisme betekent voor mij vooral het individu, de vrijheid van het
individu om zijn of haar leven in te richten zoals hij of zij dat wil. De
samenleving is een complex samenspel, waarin de rechten van individuen een
hoofdrol moeten spelen. De universele mensenrechten vormen immers de basis
voor democratie.

Hoe heb je het humanisme geintegreerd in leven?

Ik heb me in mijn werk als Europarlementarier voor D66 ingezet voor
thema's als de scheiding van kerk en staat (voorzitter werkgroep in het
Europees Parlement), antidiscriminatie-wetgeving, homo- en
transgender-rechten en privacy. Thema's waarmee ik altijd al bezig was,
maar waarvan ik pas later inzag dat die als humanistisch bestempeld
werden. Mijn moeder was wel lid van het Humanistisch Verbond, maar ik ben
niet (bewust) humanistisch opgevoed.

Wat betekent wijsheid voor je?

Dat vind ik een lastige vraag... in die zin dat er geen eenduidig antwoord
op is. Het is het vermogen om steeds beter met situaties om te
gaan. Naarmate je ouder wordt, leer je meer over de wereld. Maar je leert
vooral steeds meer over jezelf, weet ook hoe je in bepaalde situaties kan
reageren. Voor mij is dat wijsheid. En dan nog is er geen garantie dat je
beslissingen neemt die achteraf niet anders hadden kunnen zijn. En er zijn
ook genoeg mensen die niet veel leren van hun ervaringen. Het is nu
eenmaal niet zo wijsheid een doel is waar je naar kan toewerken; dat je op
een dag een 'gecertificeerde wijze' bent. (In 't Veld lacht).

Welke mensen vind je wijs?

Ik vind het lastig om een persoon te noemen. Ik ben niet iemand die snel
mensen bewondert. Er zijn heel veel onbekende Europeanen die ik erg wijs
vind. Ik vind een goede vriend van me heel wijs, omdat hij me prikkelt om
op andere manieren naar de wereld te kijken. Vanuit zijn levenservaring
(buiten de politiek) stelt hij vragen en hij speelt soms een beetje
advocaat van de duivel. Daardoor blijf ik alert. Als ik een publiek
persoon zou moeten noemen, zou ik Geert Mak noemen. De blik die hij heeft
op Europa is niet vanuit hokjes of nationaliteiten gedacht, maar vanuit
het gemeenschappelijke motieven van mensen: de zorg voor gezin en familie,
de wil om te overleven etc. Hij stelt in zijn geschiedschrijving de mens
centraal en dat is wel weer humanistisch.

Wat betekent geluk voor je?

Gelukkig ben ik als ik iets voor elkaar krijg. Dat kan het strijken van
'de was' zijn of het feit dat we homorechten hoger op de agenda krijgen in
Europa. Ook familie maakt me met gelukkig: natuurlijk heb ik (ook
objectief gezien ;-) ) de leukste neefjes en nichtjes die ik me maar kan
wensen. Sporten is een activiteit waarvan ik ook erg gelukkig wordt.

Door wie of wat word je geinspireerd?

Het veelkleurige, borrelende Europa is elke dag mijn grootste bron van
inspiratie. Om daar samen met mijn collega's aan te werken zorgt ervoor
dat ik, bij wijze van spreken, ook na vijftien jaar nog elke dag fluitend
naar mijn werk ga. Daarbij speelt een rol dat ik dat samen doe met
collega's die ervaren hebben wat het is om te leven onder een onderdrukkend
regiem of dictatuur. Zij zijn zich er elke dag bewust van dat de democratie
of de vrijheid van meningsuiting niet vanzelfsprekend zijn. De laatste
tijd ben ik veel bezig geweest met de rechten voor homo's en transgenders.
Vooral transgenders worden in sommige landen honds behandeld. Ik ben er
heel erg blij dat dit thema hoger op de politieke agenda is gekomen, maar
er moet nog meer concrete wetgeving komen, zodat mensen hun rechten ook
kunnen afdwingen.

--------
(c) 2009 Humanistisch Verbond