Pechtold: Integratiepolitiek kan de deur uit

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu May 7 12:14:45 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2009/5/7 w.t. jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>:
> Mark,
>
> We hebben van alles geprobeerd om het huidige, anachronistische stelsel te
> moderniseren en de burgers meer bij de overheidsbesluitvorming te betrekken,
> tactisch via de commissie Deetman, machtspolitiek via Paars (wat ons land
> wel bevrijdt heeft van wat christelijke residuen) en zelfs Balkenende, we
> hebben grondwetswijzigingsvoorstelen in tweede termijn gehaald, maar net die
> ene stem gemist om ook daadwerkelijk de eerste kleine constitutionele
> stappen naar verbetering te kunnen zetten.

Eens, alhoewel D66 m.i. in Paars toch te weinig gedrukt heeft op
staatsrechtelijke vernieuwingen. En onder Balkenende was het uiteraard
te laat.

> De bestaande partijen willen het gewoon niet. En in revolutie geloof ik
> niet. Wat kunnen we als D666 doen om eindelijk dat hoogst noodzakelijke
> onderhoud te doen? Is Europa de deus ex machina?

Ik geloof er niks van. In tegendeel zelfs. Ik ben eerlijk gezegd niet
blij met de Europa Ja D66 slogan. Dat draagt tot wel heel sterk de
boodschap uit dat er kritiekloos maar zoveel mogelijk bevoegdheden
naar de nog steeds niet gedemocratiseerde EU overgeheveld moeten
worden. Ik dacht dat D66 juist de partij is geweest de afgelopen
decennia die geprobeerd hebben de EU te democratiseren. D66 was
daarmee één van de weinige kritische partijen in het Europese
parlement. Ik herinner me de soms provocerende acties van Lousewies om
de boel op te schudden (transparantie in beloningen, Straatsburg,
landbouwsubsidies, etc.) en Sophie (nee tegen aantastingen van de
privacy door EU regelgeving). En nu zouden we nog de enige partij zijn
die de status quo kritiekloos willen handhaven? Heel vreemd.

Ook voor de EU geldt, of democratiseren, of de populisten (lees de
nationalisten) nemen het feestje over en breken de boel dus af. En
handhaving van de status quo leidt uiteraard tot het tweede scenario.
Europa Ja D66?????? Daar gaan slechts Wilders en de SP om glimlachen;
ik als vrijzinnig democraat zeker niet.

Groeten,
Mark Giebels

P.S. Ik zag gisteren op D66 twitter dat Sophie erg blij is dat
deTsjechen met het voorgestelde nieuwe verdrag hebben ingestemd. Dat
verdrag dat meerdere keren door de burgers is afgewezen in de paar
landen waar er een referendum over heeft plaatsgevonden. Need I say
more....