Organisaties voor kinderrechten en VVD pleiten voor meldplicht kindermishandeling

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed May 6 13:34:18 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 6 mei 2009 09:01 heeft Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zo is dat Henk. Het geeft maar weer eens aan hoe verkokerd vele
> belangenorganisaties denken en handelen.

Afschuwelijk ... Mark.

> Zouden ze ook bonussen
> krijgen obv die eendimensionale targets? Waarschijnlijk wel.

Het is veel erger, Mark.

http://www.pvdarotterdam.nl/jantine
"
Vr 15 Feb 2008 - stalinistisch en megalomaan

Directeur RIAGG Jos Lamé liet op 10 dec. j.l. bij de presentatie van
de Rotterdamse meldcode tegen huiselijk geweld, via tv Rijnmond weten
dat hij niet zou ondertekenen. Helaas vertrok hij voortijdig van de
conferentie zodat ik het debat met hem niet rechtstreeks kon voeren.
Ik heb hem de volgende dag een briefje gestuurd met het verzoek om een
gesprek. Daar heeft hij nog steeds niet op gereageerd. In plaats
daarvan moest ik in de NRC lezen dat de meldcode in zijn ogen een
instrument van stalinistische en megalomane wethouders is.

Ik geloof dat de kern van zijn betoog is dat politici zich niet met
hulpverlening moeten bemoeien. Daar heeft hij gelijk in. Maar wat
politici wel moeten doen is namens de samenleving de norm stellen. Dat
biedt professionals de ruimte om hun eigen deskundigheid in te zetten
en een beroep te doen op anderen als de problemen hun eigen expertise
te boven gaan.

In Rotterdam stelden we in goed overleg met professionals (waaronder
medewerkers van het RIAGG) de norm dat geweld niet normaal is en
melden wel. We ontwikkelden vervolgens een praktijkcode waarlangs
hulpverleners via intercollegiale consultatie geweld kunnen melden bij
het steunpunt huiselijk geweld, waarin politie, justitie,
hulpverlening en gemeentelijke diensten samen werken.

Het afgelopen jaar is 3000 keer gemeld en in de helft van de gevallen
bleek het geweld al vijf jaar of langer plaats te vinden. Ik heb
talloze vrouwen gesproken die blij zijn dat het zwijgen nu eindelijk
is doorbroken. Ik heb talloze professionals gesproken die zich
eindelijk gesteund weten en niet langer hoeven te zwijgen. En ik
spreek regelmatig politie-agenten die eindelijk een beroep kunnen doen
op hulpverlening in de talloze situaties dat zij worden geconfronteerd
met huiselijk geweld. In bijna alle deelgemeenten functioneert
inmiddels een team huiselijk geweld dat ook oplossingen zoekt voor
onderliggende problemen als schulden en huisvesting. Inmiddels hebben
de vele instellingen de meldcode ondertekend, voor in totaal 20.000
leerkrachten, hulpverleners en andere professionals.

De directeur van het RIAGG isoleert zich met zijn weigering om te
ondertekenen van zijn partners in Rotterdam. Hij vindt dat schotten
prima zijn, dat professionals wel samenwerking zoeken als zij dat
nodig vinden en dat het aantal van 100.000 mishandelde kinderen er
altijd zal zijn. Ik ben dat hartgrondig met hem oneens. Ik kom te vaak
gezinnen tegen die door een stapeling van problemen de regie over hun
eigen leven kwaijt zijn geraakt. Niet zelden zijn dan verschillende
hulpverleners actief, terwijl niemand vertrekt vanuit de werkelijkheid
van het gezin. En daardoor kan het gebeuren dat het kind psychologisch
wordt begeleid, de huisarts en de leerkracht vermoeden dat er iets
meer aan de hand is en niemand kijkt naar oplossingen voor de
schuldenproblematiek. Ik weet heel goed dat huiselijk geweld en
kindermishandeling nooit volledig uitgeroeid kunnen worden, maar elk
slachtoffer is er één teveel. We kunnen beter, veel beter, door samen
te werken en het zwijgen te doorbreken.

De directeur van het RIAGG gaat de discussie vrijblijvend via de krant
aan en diskwalificeert daarmee zijn eigen medewerkers. Ons rest nu
niets anders dan zijn bestuur te vragen of zij eveneens van mening
zijn dat het RIAGG moet weigeren de Rotterdamse meldcode te
ondertekenen. Ik had liever, veel liever, de kans gehad om het debat
rechtstreeks op inhoud te voeren. Helaas heeft de directeur van het
RIAGG dat onmogelijk gemaakt.

Gepost op Vrijdag 15 Februari 2008 door Jantine.
"

Er dreigt zelfs ontslag voor Lamé ....

http://www.ad.nl/rotterdam/3142606/Leefbaar_Stuur_Riaggdirecteur_weg.html
"
Leefbaar: 'Stuur Riagg-directeur weg'

ROTTERDAM - D e grootste oppositiepartij in de Rotterdamse
gemeenteraad wil dat Riagg-directeur Jos Lamé zijn congé krijgt.
"

Intussen:
http://www.riagg-rnw.nl/Start/tabid/36/ctl/Details/mid/448/ArticleID/502/Src/Org/Default.aspx
"
Riagg Rijnmond protesteert tegen intrekking gemeentesubsidie

Riagg Rijnmond overweegt juridische stappen te ondernemen tegen het
besluit van de Rotterdamse wethouder Kriens (Volksgezondheid) om de
subsidie voor de Riagg in te trekken. De wethouder zet de subsidie aan
deze instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg stop, omdat
de Riagg op principiële gronden weigert mee te werken aan de ‘meldcode
huiselijk geweld en kindermishandeling’.

Directeur Jos Lamé zegt dat de meldcode een inadequate manier is om
complexe problemen te lijf te gaan. ,,Het beleid van de wethouders
Kriens en Geluk (Jeugd, Gezin en Onderwijs) zorgt voor een
machineaanpak in de zorg. De meldcode zorgt ervoor dat hulpverleners
geen verantwoordelijkheid meer durven dragen. Iedereen verwijst straks
naar elkaar door, zonder dat er iets gebeurt.’’

De maatregel van de wethouder treft vooral risicogroepen op het gebied
van huiselijk geweld en (seksueel) kindermisbruik. De afdeling
Preventie van de Riagg organiseert tal van succesvolle projecten en
cursussen om deze problematiek te voorkomen. De Riagg ontvangt
jaarlijks zo’n 400.000 euro van de gemeente, zo’n 2 procent van de
totale begroting.

Volgens Lamé overschrijdt Kriens een grens. ,,Er veel gezegd over
falend toezicht in de zorg en in het bedrijfsleven, maar niemand heeft
het over falend toezicht op doordravende politici’’.
Lamé vindt dat Kriens overheidssubsidie niet als machtsmiddel mag
gebruiken. ,,Onze hulpverlening moet op zijn merites beoordeeld
worden, en onze mensen doen gewoon goed werk.’’

De beslissing van de wethouder toont volgens Riagg-directeur Lamé aan
dat er iets mis is in de verhouding tussen de politiek en de publieke
dienstverlening. De Rotterdamse politiek ontwricht de zorg op grond
van loze beloften, zoals de slogan ‘Nooit meer Jessica’. ,,We moeten
naar andere verhoudingen tussen politiek en het veld’’, zegt Lamé.
,,Onlangs heeft de commissie-Dijsselbloem het falen van de politiek in
het onderwijs aan de kaak gesteld. De Tweede Kamer zei toen: dit
moeten we nooit meer laten gebeuren. In Rotterdam dreigt de
geschiedenis zich te herhalen in de zorg.’’

Gepubliceerd: 08-04-2009
"

Kortom: Waarom sturen ze die wethouders Kriens en Geluk niet *ook* naar Beilen?

Mark, het is dus veel ernstiger dan het op het eerste gezicht lijkt.
Mensen die wel enig verstand van zaken hebben moeten het dus afleggen
tegenover de kliek die slechts korte termijn en vooral eigen (zelfs
electoraal) belang najagen. Of erger, hun subsidie verliezen voor een
PfdA-trut met een met een bord voor de kop. Bah ...

Zijn de kinderen (slachtoffer alreeds van geweld) daarmee (nu poiltiek
geweld) dan geholpen?

Ik mag hopen dat D66 zich gemotiveerd verzet tegen dergelijke
egotripperij van een werkelijk dwaas mens. Goede bedoelingen, die
bestaan niet, en, richten meer schade aan dan dat of gezinnen, of
slachtoffers ermee geholpen zijn ...

Henk Elegeert