Vrijheid en identiteit

Tue May 5 23:57:38 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Je beroept je vaak op George Orwell, die jou kennelijk de waarheid heeft
>doen zien.

 Neen, dat is niet zo. Ik heb Orwell pas recentelijk herlezen. Ik wist
 toen wel wat voor soort dingen ik kon verwachten - en werd daarin niet
 teleurgesteld.

>Big Brother zou heimelijk staan voor de vrijmetselaarsloge en je legt dat
>in de mond van Orwell.

 Volgens mij staat Big Brother voor de Nieuwe Maan (en daarmee voor Mercu-
 rius). Want de Nieuwe Maan ziet men niet (dark side of the Moon, Thoth
 die 1 maal/maand de Volle Maan weer donker maakt). En vanuit dat onzicht-
 bare wordt de burger in de gaten gehouden door de Broederschap (ook: Big
 Brother) van de Vrijmetselarij.

 Het is overduidelijk dat Orwell het hier over heeft - in feite zegt
 Orwell in '1984' precies hetzelfde als ik hier gedaan heb. Ik babbel hem
 echter niet na of zo: ik heb gezien wat er aan de hand is en wie het daar
 zoal over heeft. Ik kwam ondermeer uit bij Orwell. Maar ook bij Shakes-
 peare, Kuifje, de Beatles, Harry Potter. Maar ik heb ze niet gebruikt om
 dingen te vinden. Ik heb vooral de TV-series 'The Prisoner' (dat is een
 soort '1984') en 'Twin Peaks' gebruikt. Daarin komt in hoog tempo datgene
 voorbij dat je om je overal om je heen kan zien in de wereld mits je goed
 kijkt.

 Sommigen van hen zijn voor al die misleiding en anderen weer tegen (Orwell
 is overduidelijk tegen). Vraag is weer wel waarom al die tegenstanders het
 niet gewoon zeggen - zoals ik dat hier doe. Ze doen het niet erg anders
 dan de voorstanders - en dat is zonder meer raar.

>Ik vind de basis van jouw inzichten nogal wankel, en zeker niet weten-
>schappelijk.

 Het gaat over pseudo-wetenschap. Men kan dan of het gestelde weerleggen
 (aantonen dat het beweerde niet klopt - zoals klimaatsceptici) of men kan
 naar de structuur kijken die ten grondslag ligt aan het beweerde. En dat
 laatste doe ik. En ja, dat gaat over flauwekul - maar het is niet mijn
 flauwekul. Het is het blootleggen van een allegorie: een verzameling rare
 verhalen dat heimelijk een weerzinwekkend scenario vormt en gemeen heeft
 dat alles over Mercurius gaat - en in mindere mate over Herakles.
 Die verhalen zijn regelmatig in strijd met dingen die we kunnen weten -
 maar ja, dat ligt niet aan mij. Het zijn immers niet mijn verhalen.