Leestip: Crisismanagement: D66 saboteerde toezicht op bonus-cultuur

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Mar 20 22:16:16 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 20 maart 2009 15:05 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> [...]
>
> In de Volkskrant van vandaag (Forum katern, pagina 11 van de Amsterdamse
> editie) staat een stuk van Thijs Berman, PvdA lijsttrekker voor de Euro-
> pese verkiezingen.
>
> In het stuk worden CDA en D66 ervan beschuldigd dat zij het *toezicht* op
> de bonus-cultuur vanuit het Europarlement zouden hebben gesaboteerd. Beide
> partijen zouden tegen voorstellen hebben gestemd om toezicht daarop uit te
> oefenen. Sophie in 't Veld wordt met name genoemd als tegenstemster (ze
> zou inmiddels overstag zijn gegaan). Overigens: geen woord over het stem-

"
http://pvda.nl/renderer.do/menuId/37298/sf/200006510/returnPage/200006510/itemId/220382801/realItemId/220382801/pageId/200006510/instanceId/37907/

CDA en D66 steunden grote geld
20.03.2009 | Dossier  Economische zaken,  Europa | Redactie

 Jarenlang stemden CDA en D66 tegen toezicht en voor bonussen. Nu
duidelijk is tot wat voor ellende dat geleid heeft gaan ze om.
Rijkelijk laat, zo schrijft PvdA lijsttrekker Thijs Berman, vandaag in
de Volkskrant. ‘Jammer dat het krokodillentranen achteraf zijn.’

Lees hier het volledige artikel zoals verschenen in de Volkskrant:

‘Afgelopen maandag sprak ik een oudere dame uit Amsterdam. Ze had de
afgelopen jaren een derde van haar spaargeld verloren. Op advies van
een beleggingsadviseur had ze jarenlang gespaard voor een klein
aanvullend pensioentje.

Na jaren van sparen had ze begin vorig jaar niet meer dan haar inzet
over. En afgelopen maandag krap tweederde. De rest was ze kwijt.
Krokodillentranen voor deze mensen vloeien rijkelijk deze dagen.

Wim van der Camp (Reformatorisch Dagblad) en
Sophie in ’t Veld (Financieel Dagblad) – lijsttrekkers voor
respectievelijk het CDA en D66 voor de Europese verkiezingen – pleiten
beiden voor de aanpak van kortetermijnbonussen  en  Europees toezicht
op risicovolle producten en banken.

Risicogedrag
Als lijsttrekker voor de PvdA ben ik het met hen eens. Ja, we moeten
zorgen dat het Europees toezicht op de financiële markten er zo snel
mogelijk komt en ja, we moeten  de kortetermijnbonussen die
risicogedrag in de hand werken, aanpakken. Maar zowel Van der Camp als
In ’t Veld hebben een gigantische hoeveelheid boter op hun hoofd.
Dat toezicht had er al jaren moeten zijn. Jarenlang hebben CDA en D66
dat toezicht echter geblokkeerd. De markt was meester. Het Europa van
het grote geld was voor hen belangrijker dan het sociale Europa, het
Europa voor mensen, dat de PvdA al die jaren voorstond.

Akkoord
Verder is het Europees Parlement in oktober vorig jaar akkoord gegaan
met een voorstel van de sociaal-democratische fractie dat een Europese
toezichthouder mogelijk maakt. Waar Van der Camp  en In ’t Veld  voor
pleiten, gebeurt al.

Exorbitante bonussen aan de top en versplintert toezicht op financiële
instellingen en risicovolle producten waren de PvdA al jaren een doorn
in het oog.
Een Europa waar mensen in plaats van de markt centraal staat: daar
hebben wij jarenlang voor geijverd.
Ieke van de Burg, europarlementariër voor de PvdA, pleitte al in 2002
voor Europees toezicht.

Niet thuis
Lidstaten concurreren om de gunst van financiële instellingen en
stellen in ruil minder eisen aan het toezicht. Toen de PvdA deze
lacunes in het toezicht wilde aanpakken, gaven CDA en D66 niet thuis.
De mogelijkheid een Europese toezichthouder in te stellen, is
jarenlang geblokkeerd.
Want CDA en D66  stemden tot voor kort liever tegen toezicht en voor
bonussen, zij stemden voor het grote geld dat ongebreideld moest
kunnen rollen. Ten koste van de spaarcenten van heel gewone mensen
zoals we nu weten.

Munten
Ook ik had niet gedacht dat de crisis ons zo hard zou raken. Maar wat
ik en mijn fractie al jaren wel wisten en aan de kaak stelden, was het
neoliberale karakter van Europa waar de belangen van mensen minder
belangrijk waren dan de belangen van munten.
Een Europa waar mensen in plaats van de markt centraal staat: daar
hebben wij jarenlang voor geijverd.
Dat deden we toen wij zorgden dat aanbestedingen niet alleen op basis
van prijs, maar ook op basis van kwaliteit, sociale en milieucriteria
gegund kunnen worden. Dat deden we toen we op 9 oktober vorig jaar –
na een strijd van zeven jaar – de handen op elkaar kregen voor
Europees toezicht op financiële instellingen.

Toezicht?
Ieke van den Burg loodste dat als rapporteur persoonlijk door het
parlement. Tot september vorig jaar stemden CDA en D66 daar nog
pertinent tegen. Toezicht? De aanpak van bonussen en risicovolle
producten? Allemaal niet nodig. Zelfs activistische
investeringsfondsen behoefden geen beteugeling. Dat kon de markt prima
zonder overheid af.
Inmiddels weten we wel beter. Gezien hun recente publicaties zijn Van
der Camp en In ’t Veld nu ook écht overstag. Jammer dat het zo laat
is. Anders had die dame uit Amsterdam wellicht vandaag van haar
aanvullend pensioen kunnen genieten.’

Thijs Berman is lijsttrekker Europese verkiezingen voor de PvdA.
"

"
Sophie in ’t Veld (Financieel Dagblad) – lijsttrekker voor D66 voor de
Europese verkiezingen – pleit voor de aanpak van kortetermijnbonussen
en  Europees toezicht op risicovolle producten en banken", maar
daarvan is nergens iets terug te vinden.

Financieel Dagblad zoeken levert over het afgelopen jaar slechts 2
artikelen op maar niets in verband ´Europees toezicht op risicovolle
producten en banken´.

En wat blijkt, ook Wim van der Camp (CDA) wordt niet gevonden bij het
Reformatorisch Dagblad.

Verkiezingsretoriek?

Henk Elegeert